۱۴۰۰ آبان ۸, شنبه

سوشیانت

 گفته شده، هر سه سوشیانس به ترتیب به فاصله هزار سال  می آیند، و انگار مبنای سال سوشیانس اول، اشو زرتشت می باشد پس چرا با گذشت نزدیک به ۳۰۰۰سال، سوشیانت های بعدی نیامدند؟


 موبد نیکنام
آنچه درباره سوشیانت  یا سوشیانس ها گفته شده که در باورهای دوران ساسانی و نوشته های پهلوی آمده است، استوره وباور مرتوها (:مردم) آن روزگار بوده ونسبتی با پیام زرتشت درباره سوشیانت ندارد.
آنان جهان را دوازده هزار سال پنداشته اند که به چهار دوره سه هزار سال بخش بندی شده ودرپایان هر سه هزار سال، یک سوشیانت خواهد آمد. سه هزاره نخستین از آن فروهر ها بوده، در پایان آن زرتشت آمده و سه هزاره های پس از آن اُشیدر ها و سرانجام شابهرام وَرجاوند در کوه دماوند آشکار خواهد شد که سوشیانت پایانی خواهد بود.!
 این استوره وباور برجای مانده آن روزگار است.

 ولی آموزگار راستی و پیام آور باستانی ایران، که خود را نیز یک سوشیانت (رهایی بخش سپند) می داند، باور دارد که هرگاه باور مرتوگان (بشر) به سوی پندارهای نادرست وخرافی گرایش پیدا کند،  آنگاه کسی آگاه و اندیشمندی دانا درحایگاه سوشیانت در بین آنان خودنمایی خواهد کرد تا باردیگر همگان را در پرتو خردمندی به آیین راستی سفارش داده و فراخواند.
سوشیانت در بینش زرتشت تنها یک تن نخواهد بود که با آمدن وی زندگی مردم جهان پایان پذیرد بلکه هرزمان کسی خواهد آمد تا هنجار راستی(اشا) در جهان گسترش یابد.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
برگرفته از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...