۱۴۰۱ بهمن ۲۹, شنبه

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود می‌بالند که در سرزمین‌شان زنانی چون: دغدو، پوروچیستا، روشنک، پانته‌آ، ماندانا، آتوسا، شهرناز، ارنواز، فرانک، سیندخت، رودابه، تهمینه، گردآفرید، فرنگیس، منیژه، بانو گشسب، ویس، کتایون، آرتمیس، یوتاب، همای، پوراندخت، آزرمیدخت و... در ایران باستان، مقام زن در جامعه بسیار بالا بود و زن در بسیاری از شئون زندگی با مرد همکاری می‌کرد.
سرزمینی که بسیاری از زنانش پهلوانانی نامور و دیگر گردان و مبارزانش در دامن شیرزنان پرورانده شده‌اند.

به راستی چرا این جشن به زنان ویژه شده و بر چه باور و فلسفه‌ای استوار است؟

«سپنتَه‌ آرمَیتی‌» یا «سپندارمز» آمیزه‌ای است از: «سپنته»: سپند، پاک و مقدس، «آرمیتی»: فروتنی و بردباری.

این واژه در پهلوی، سپندارمت و در پارسی سپندارمز، اسفندارمز و اسفند شده است.
در جهان مینویی نماد بردباری و شکیبایی اهورا داده و در جهان مادی نگهبان و ایزدبانوی زمین سرسبز و نشان و نمادی از باروری و زایش است.

سپندارمز از امشاسپندان است. از میان امشاسپندان سه امشاسپند نخستین، وهومن، اشه وهیشته و خشتره وئیریه، نرینه و سه امشاسپند سپنته آرمیتی، هئورتات و امرتات مادینه‌ هستند. 
هسته بنیادین این سه امشاسپند مادینه مهرورزی، عشق بی‌آلایش، زایندگی، از خودگذشتگی و فروتنی، پروراندن است و نشانگر ارج نقش زن و مادر در اندیشه، فرهنگ و باور ایرانیان است.

در گات‌های اشوزرتشت، هیجده بار از او یاد شده‌ است و #اشوزرتشت بارها او را برای زندگی پاک، برای آرام بخشی به کشتزاران، چراگاه‌ها، جانوران، برای پیدایی یک فرمانروای نیک و برای کمک به دخترش پورچیستا در گزینش شوی(شوهر) خویش به یاری فرا می‌خواند. 
سپنته آرمیتی در گات‌ها به معنی آرامش افزاینده اهوراداده آمده‌ است.

ای مزدا اهورا به‌درستی که هر کس زن یا مرد آنچه را که تو در زندگانی بهترین می‌شناسید را به‌جای آورد، سرشار از پاداش پاکی و راه راستینی و نیروی مینویی را بدست آورده و از اندیشه نیک و خرد برخوردار می‌گردد.
 (📗گات‌ها، هات۴۶ بند۱۰)

اینک زمین را می‌ستاییم زمینی که ما را در بر گرفته است. ای اهوره مزدا زنان را می‌ستاییم. زنانی را که از آن تو به شمار آیند و از بهترین اَشَه برخوردارند، می‌ستاییم.
(📗اوستا - یسنا ۳۸بند۱)
.
💖جشن اسپندگان بر تمام زنان و مادران نیک اندیش ایرانی فرخنده و خجسته باد.💖

 برگرفته از درگاه زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...