۱۳۹۹ شهریور ۲۱, جمعه

آیا اشوزرتشت با هورامزدا دیدار نموده و به گفتگو پرداخته است؟

 آیا به‌راستی اشوزرتشتی که به آسمان نرفته‌ و پیامی هم از سوی کسی از آسمان دریافت نکرده‌ و از فرشته و ملائکه و جبرئیل خبری نبوده با مزدا اهورایی که دانش بیکران هستی‌مند است و بنیاد آفرینش است و به‌گفته فردوسی، خداوند جان و خرد است به‌گفتگو نشسته است؟
اگر که نه پس در وندیداد چه آورده‌اند که اشوزرتشت از اهورامزدا چنین پرسید و اهورامزدا هم چنان پاسخ داد؟
نخست، باید گفت که نَسک(:کتاب) اشوزرتشت که سروده‌هایش در آن است #گات‌ها نام دارد و نه وندیداد که بخشی از اوستاست.
دوم اینکه، گات‌ها سروده‌های اشوزرتشت را در یکی از بخش‌های اوستا با ارزش که یسنه(یسنا) نام دارد گنجانده‌اند یا به زبان دیگر گات‌ها تنها بخشی از اوستاست که از آن اشوزرتشت است.
سوم اینکه، وندیداد بخشی از نسک‌های پنج‌گانه اوستا و دارای ۲۲فصل است که از بخش‌های متاخر اوستا است و کوچک‌ترین پیوندی با اشوزرتشت ندارد و از روزگاران کهن و پیش از اشوزرتشت تا دوران ساسانیان نگاشته‌ و به اوستا افزوده شده‌است.
پس بر این پایه دریافتیم که هرآنچه که در نسک گات‌هاست از آن اشوزرتشت است و وندیداد هیچ ربطی به اشوزرتشت ندارد.
ما بر آن شدیم تا همه‌ی آن پرسش‌ها و پاسخ‌ها را از گات‌های اشوزرتشت گردآوری نماییم و در اینجا بیاوریم تا شما بخوانید و بدانید و آگاه باشید که داستان از چه قرار است.
اکنون پرسش‌ و پاسخ‌ها را بخوانیم و در پست دیگرمان هم به اشوزرتشتی که پرسشگر و جستجوگر است می‌پردازیم:

«آنگاه که آفریننده جهان از اشا پرسید:
کیست راهنما و رهایی‌دهنده مردم جهان که ما پشتیبان و یاورش باشیم تا بتواند با نیروی کار به آباد کردن جهان بکوشد؟
ای اشا خواستار چه کسی هستید که سرور و پیشوای مردم جهان باشد تا بتواند سپاه بَدان و هواخواهان دروغ و خشم را بازدارد و دور سازد؟» #گات‌ها_هات٢٩بند٢
------------
اشا👈 راستی. درستی. پاکی. راه راستینی.
قانون اشا👈 هنجار هستی و نظم کیهانی.
"""""""""""""""""

«اشا به او چنین پاسخ داد:
آن سرداری که برای جهانیان برگزیده می‌شود بی‌گمان بی‌دادگر و ستم پیشه نیست، وانگه مَرتوی(:انسان) بی‌آزار و مهربان است. گرچه کسی را نمی‌شناسم که بتواند درست‌کرداران و نیکوکاران را در برابر بدکاران و تبه‌کاران نگاهبانی کند هرآینه از میان مردمانی که در جهان زندگی می‌کنند بی‌گمان او باید نیرومندترین و تواناترین باشد تا به درخواست او به یاریش برخیزیم».
#گات‌ها_هات٢٩بند٣
"""""""""""""""

«آنگاه بدو گفتم:
من زرتشت تا آنجا که توان و نیرو دارم دشمن سرسخت دروغ و دروغگویان هستم. هرآینه با همه‌ی نیرو و توانم پشتیبان و پناه درست‌کرداران خواهم بود. ای مزدا بشود که برای همیشه از نیروی مینویی بی‌کران تو برخوردار گردم و تو را ستایش و درود گویم».
#گات‌ها- هات۴٣بند٨
"""""""""""""""""

«آن یگانه کسی که به آموزش‌های اهورا گوش فرا داد و من او را خوب می‌شناسم همانا زرتشت اسپنتمان است. تنها او خواستار این است که دانا و دانش بزرگ(مزدا) و راه راستینی(اشا) را با سروده‌هایش آشکار سازد، براین پایه به او زبانی گویا و شیوایی گفتار داده شود».
#گات‌ها_هات٢٩بند٨
"""""""""""""""""

«آنگاه روان آفرینش خروشید و بانگ برآورد که آیا من بی‌چون‌ و چرا باید پشتیبانی از مَرتو(:انسان) ناتوان را بپذیریم و به سخنانش گوش فرا دهم؟. چنانچه به‌راستی آرزوی شهریاری نیرومند و توانایی را داشتم. چه وخت چنین کسی خواهد بود تا مرا با بازوان نیرومند خود یاری و پشتیبانی دهد».
#گات‌ها_هات٢٩بند٩
"""""""""""""""""

«روان آفرینش:
ای هستی‌مند(اهورا) و ای راه راستینی(اشا) شما به زرتشت و یارانش نیروی مینویی و توانایی بخشید. ای وهومن(اندیشه نیک و خرد) شما نیز آن بخشایشی که آرامش و آسایش است ارزانی بدارید. ای دانش بیکران(مزدا) ما همه او را برترین و شایسته‌ترین آفرینش تو می‌شناسیم».
#گات‌ها_هات٢٩بند١٠
"""""""""""""""""""

«مزدا اهورا که از روی دانش و با منش نیک فرمانروایی می‌کند در پرتو خشترا پاسخ داد:
آرمیتی پاک و نیک را که با اشای فروغمند و تابناک دوست خوب است برای شما برگزیده‌ام پس بکوشید تا او را همیشه از آن خود سازید». ( #گات‌ها_هات٣٢بند٢
------------
خشترا(شهریور)👈 شهریاری. نیروی مینویی. خواست اهورایی و کردار نیک.
آرمیتی(سپندارمز)👈 پاکدلی. یکرنگی. عشق. فروتنی و آرامش.
"""""""""""""""""

«هنگامی تو را ای دانش بزرگ هستی‌مند پاک شناختم که وهومن به‌سویم آمد و از او پرسیدم:
نیایش و ستایشگر چه کسی می‌خواهی باشم؟
سپس خود پاسخ دادم:
نیایش به فروغ تابناک تو پیشکش می‌کنم و تا وختی‌ که توان دارم من به اشا ارج و ارزش ویژه خواهم گزاشت».
#گات‌ها_هات۴٣بند٩
------------
وهومن یا وهمن(بهمن)👈 اندیشه نیک. منش پاک و خرد.
"""""""""""""""""

 «تو را ای دانش بزرگ هستی‌مند آنگاه پاک شناختم که اندیشه نیک و منش پاک به‌سوی من آمد و پرسید:
کیستی؟ از کدام خاندانی؟ روزانه هنگام پرس‌جو و در برابر شک و دودلی چه راهی برمی‌گزینی و نشان خواهی داد؟ راهی به‌سود مردمان و جهان یا به سود خویشتن؟»
#گات‌ها_هات۴٣بند٧
""""""""""""""""

«آنگاه که اهورامزدای دانا که با دانش خویش به تار زندگی نیرو می‌بخشد چنین گفت:
آیا یک سردار شایسته یا رهبر و رهایی‌دهنده دین‌یاری را که سرشار از پاکی و پارسایی باشد می‌شناسید؟ آیا به‌درستی چنین نبود که آفریننده تو را همچون پاسبان و نگهبان آفرینش برگزید؟»
#گات‌ها_هات٢٩بند۶
""""""""""""""""
«یک هرآینه با همه‌ی نیرو و توانم پشتیبان و پناه درست‌کرداران خواهم بود. ای مزدا بشود که برای همیشه از نیروی مینویی بی‌کران تو برخوردار گردم و تو را ستایش و درود گویم».
#گات‌ها_هات۴٣بند٨
""""""""""""""""

بنابراین دانستیم که اشوزرتشت در گات‌ها در چندین هزار سال پیش، با کی و چگونه گفتگو کرده‌ است. دکتر #کورش_نیکنام، موبد، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ ایران باستان در این باره می‌گویند:
«اشوزرتشت از دانش و دانایی در هستی به فراگیری دانش پرداخته و به آگاهی رسیده‌است. ندای درونی و بینش مینویی (سروش) به‌یاری او آمده و هرگاه پرسشی برایش پیش آمده با پژوهش در هستی، در پرتو دل‌آگاهی و الهام به رازهای گوناگون هستی پی برده و هر یک را در سروده‌هایش (گات‌ها) بیان کرده‌است».

می‌ستایم: فیلسوف و اندیشمند، یگانه پیام‌آور خرد، آموزگار نیکی‌ها، راهنمای راه راستینی #اشوزرتشت خردمند ایرانی را.
 

✍️نقل از درگاه ایــرانـیـان زرتـشــتــی🔥

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...