۱۳۹۹ شهریور ۲۱, جمعه

اشو زرتشت در گاتها پرسشگر هستند

 #اشوزرتشت_خردمند_ایرانی در #گات‌ها درباره پدید آمدن جهان هستی، آفرینش، نیرو، جان، روان، روشنایی، تاریکی، بدی، نیکی، دروغ، راستی، خرد، دانایی، رهایی، دادگری، برابری، آرامش، آبادانی، شادمانی، خوشبختی و... پرسشگر هستند.
در پست پیشین درباره پرسش و پاسخ اشوزرتشت با اهورامزدا، روان آفرینش و اشا و... در گات‌ها اشاره کردیم و دانستیم آنگونه که در وندیداد آورده‌اند نیست. در این پست نیز سخنان #اندیشه_برانگیز اشوزرتشت و همه‌ی پرسش‌های او را از گات‌ها در اینجا می‌آوریم:

«ای اهورا از تو پرسشی دارم، به‌راستی مرا آگاه نمایید که چه نیرویی نگهدارنده زمین در پایین و سپهر در بالا که به‌سوی نشیب فرود نیاید؟ کیست آفریننده آب و گیاه؟ کیست آنکه به باد وزش و به تیره ابر باران‌زا تندروی بخشید؟ ای مزدا چه کسی آفریننده منش پاک است؟»
#گات‌ها_هات۴۴بند۴
"""""""""""""""""""

«ای اهورا این را از تو می‌پرسم، به‌راستی بر من آشکار سازید که پدید آورنده و آفریننده روشنایی و تاریکی کیست؟ کیست که خواب و بیداری را نیز فراهم کرد؟ کیست پدید آورنده بامداد و نیمروز و شب که آدم دانا را به انجام خویشتن‌کاری و آرمان زندگی فرا خواند؟»
#گات‌ها_هات۴۴بند۵
"""""""""""""""""""

«ای اشا کی به تو خواهم رسید؟ ای وهومن کی تو را خواهم شناخت؟ کی با کسب دانش و خرد راستین راه اهورایی را پیدا خواهم کرد که پیروی از مزداست؟ با سخنان پاک و گفتار نیک بدکاران و گمراهان را راهنمایی خواهم کرد».
#گات‌ها_هات٢٨بند۵
"""""""""""""""""""

«کی و چه وخت اشا(راه راستینی) و وهومن(اندیشه نیک و خرد) و خشترا(نیروی مینویی و اهورایی) به‌سوی من خواهند شتافت؟ ای مزدا کی آیین تو را انجمن بزرگ مغان خواهند پذیرفت. ای اهورا اکنون که برای ما یار و پشتیبان رسیده‌است ما هم آماده خدمت‌گزاری و نیرو رسانی هستیم».
#گات‌ها_هات٢٩بند١١
-------
انجمن مغان👈 انجمنی بود که اشوزرتشت و یارانش برای گسترش آیین نوین مزدیسنا(زرتشتی) پدید آوردند.
"""""""""""""""""""

«ای اهورا اینها را از تو می‌پرسم که چه رویدادهایی در گذشته رخ داده و در آینده پیش خواهد آمد؟ ای مزدا، در تومار زندگانی نیکوکاران و بدکاران چه پاداش و کیفری هست؟ برای مردمان پارسا و نیکوکار و درباره بدکاران و پیروان دروغ به چه روش خواهد بود و سرانجام کار چگونه بسته می‌شود؟»
#گات‌ها_هات٣١بند۱۴
"""""""""""""""""""

«ای اهورا از تو می‌پرسم کیفر کسی که نیروی دروغگو و زشت‌کرداری را افزایش دهد چیست؟ همین‌گونه کسی که هنری در زندگی نمی‌یابد جز آزار رساندن و جدایی افکندن میان مردمان پارسا و درست‌کردار با آموزگار و راهنمایشان؟»
#گات‌ها_هات٣١بند١۵
"""""""""""""""""""

«این را می‌پرسم که ای اهورامزدا، هرگاه مَرتو(:انسان) نیک اندیش با توانایی و نیرویش در راه پیشرفت خانه و شهر و کشور بکوشد و برای پیشرفت اشا کوشش نماید به یکی شدن با تو، ای هستی‌مند دانا و دانش بیکران خواهد رسید؟ با کدام کردارش و چه وخت چنین خواهد شد؟»
#گات‌ها_هات٣١بند۱۶
"""""""""""""""""""

«ای مزدا کدام است آیین تو؟ خواست تو چیست؟ چه ستایش و نیایشی برای شنیدن فراگوی توست آن را آشکار نمایید، و به ما در پرتو اشا راه خودشناسی و پاک منشی را بیاموزید تا با پیروی از فرمان و آموزش تو از پاداش بهره‌مند گردیم».
#گات‌ها_هات٣۴بند١٢
"""""""""""""""""""

«ای اهورا با فروتنی از تو می‌پرسم، به‌راستی مرا آگاه نمایید که دلدادگانت چگونه تو را بستایند؟ بشود یکی همانند تو ای مزدا که دوستدار توست به کسی مانند من راه درست را نشان دهد. در پرتو اشای دوست داشتنی ما را یاری‌ رسانید تا اندیشه نیک و منش پاک به‌سوی ما آید».
#گات‌ها_هات۴۴بند١
"""""""""""""""""""
«این را از تو می‌پرسم ای هستی‌مند، به‌راستی به من بگویید که بهترین و برترین سرچشمه‌ی زندگی چیست و آنکه در جستجویش کوشاست از چه پاداش نیکی بهره‌مند می‌شود؟ ای دانا و دانش بزرگ، به‌راستی او در پرتو اشای سپنت(پاک) است که برگزیده همه می‌باشد و میراث و پاسدار مینویی(:معنوی) یک دوست و درمان‌بخش زندگی مردم است».
#گات‌ها_هات۴۴بند٢)
"""""""""""""""""""

«ای هستی‌مند این را از تو می‌پرسم، به‌راستی بر من آشکار سازید که چه چیز و چه کسی از نخستین روز و بن‌آغازین، آفریدگار و سرچشمه زندگی و راستی بوده‌است؟ چه چیزی به ماه و خورشید و ستارگان راه گردش و چرخش داده که گاهی در افزایش و گاهی در کاهش هستند؟ ای دانش بزرگ همه‌ی اینها و چیزهای دیگر را خواستارم بدانم».
#گات‌ها_هات۴۴بند٣
"""""""""""""""""""
«ای اهورا این را از تو می‌پرسم، می‌خواهم بدانم آیا آنچه را که من می‌گویم همه به‌راستی درست است؟ آیا آرمیتی در پرتو کار نیک، راستی و درستی را افزایش خواهد داد؟ آیا در پرتو اندیشه نیک و منش پاک، نیروی ایزدی پدید خواهد آمد؟ برای چه کسانی این جهان بارور و شادی‌بخش را آفریدید؟»
#گات‌ها_هات۴۴بند۶
""""""""""""""

 «ای هستی‌مند(اهورا) پرسشی از تو دارم، به‌راستی بر من نمایان سازید که چه کسی خشترا همراه با آرمئیتی را در ما پدید آورد؟ چه کسی با ارجمندی و فرزانگی مهر پدر و مادر را در دل فرزند نهاد؟ هرآینه ای مزدا من می‌کوشم تا در پرتو خرد پاک، تو را آفریننده همه چیز بشناسم».
#گات‌ها_هات۴۴بند٧
"""""""""""""""""""

«ای اهورا این را از تو می‌پرسم تا راستینی(:حقیقت) را بر من آشکار گردانید تا بتوانم درباره آنچه که از سوی تو الهام شده بیاندیشم. ای مزدا در پرتو وهومن آموزش‌های تو را می‌جویم و در پرتو اشا می‌خواهم به رسایی در زندگی دست یابم. چگونه روان من به شادی روز افزون خواهد رسید؟»
#گات‌ها_هات۴۴بند٨
------------
الهام👈 دل‌آگاهی. در دل‌افکندن. در دل‌تابیده.
"""""""""""""""""""

«ای هستی‌مند پرسشی از تو دارم، به‌راستی بر من هویدا نمایید که چگونه هستی خود را به پاکی با همه‌ی وجدان و توانم به کسی پیشکش کنم که دانش و دانایی می‌آموزاند؟ ای دانش بیکران، درباره خشترای ارجمند که همانند تو و باره نگرش توست و در پرتو اشا و وهومن، من جایگاه و سرای روشنایی تو را برخواهم گزید».
#گات‌ها_هات۴۴بند٩
"""""""""""""""""""

«ای اهورا پرسشی از تو دارم، به‌راستی مرا از آموزش و آیین نیک خود که برای مردمان جهان بهترین چیز است آگاه سازید. آیینی که با اشا همگام بوده و به پیشرفت جهان هستی کمک می‌کند و در پرتو آرمیتی کارهای ما را به‌سوی راستی رهنمود خواهد نمود. ای مزدا براین پایه من آرزو می‌کنم دانش من به‌سوی تو گرایش پیدا کند».
#گات‌ها_هات۴۴بند١٠
"""""""""""""""""""

«ای اهورا از تو می‌پرسم، به‌راستی به من بگویید چگونه آرمیتی برای کسانی‌که آیین تو در دل‌شان رخنه کرده گفته خواهد شد؟ ای مزدا برای این‌کار من از سوی تو نخستین آموزگار شناخته شده‌ام براین پایه همگان را چه دوست و چه دشمن خواهم شناخت».
#گات‌ها_هات۴۴بند١١
"""""""""""""""""""

«ای هستی‌مند پرسشی از تو دارم و خواستارم آنرا به‌راستی بر من نمایان کنید. چه کسی هواخواه راستی و یا پیرو دروغ است؟ به کدام سو روی آورم و گفتگو نمایم؟ بدی دیده و رنج کشیده یا آنان که خود بدکار و زشت‌کردارند؟ آیا آن دروغ پرستانی که خود را در برابر بخشایش تو قرار می‌دهند آیا چنین نیست که آنها به زشتی و بدکرداری می‌اندیشند؟»
#گات‌ها_هات۴۴بند١٢
"""""""""""""""""""

«ای اهورا پرسشی از تو دارم، به‌راستی چگونه دروغ را از خودمان برانیم و دور نگه داریم؟ همین‌گونه از کسانی‌که به نافرمانی از آوای وجدان خود نمی‌پردازند و نمی‌کوشند تا از راستی و درستی پیروی نمایند و با آن پیوستگی داشته باشند چه‌بسا اینها آرزوی هم پرسشی با منش نیک را هم ندارند».
#گات‌ها_هات۴۴بند١٣
"""""""""""""""""""

«از تو می‌پرسم ای هستی‌مند، بر من آشکار سازید که چگونه باید دروغ را بدست راستی سپارم؟ ای دانا و دانش بیکران، با آموزش آیین سپنت تو برای پاک کردن روان آلوده آنان و برای وارد آوردن شکستی سخت به هواخواهان دروغ و تبه‌کاران و برای از میان بردن فریب و بیزاری آنها می‌کوشم».
#گات‌ها_هات۴۴بند١۴
"""""""""""""""""""

«ای هستی‌مند از تو می‌پرسم چون تو توانایی که در پرتو اشا مرا از گزند دروغگویان و بدکاران دور نگهدارید پس به‌راستی بر من هویدا نمایید، هنگامی‌که دو سپاه ناسازگار به‌هم رسند و در برابر یکدیگر ایستادند آنگاه ای دانا و دانش بزرگ، برابر آیین و قانون ایزدی که استوار ساختی کجا و کدام یک از این دو گروه (راستکرداران و هواخواهان دروغ) از پیروزی برخوردار خواهند شد؟»
#گات‌ها_هات۴۴بند١۵
"""""""""""""""""""

«ای اهورا پرسشی از تو دارم خواستارم که بر من آشکار نمایید. کیست آن مَرتو(:انسان) پیروزمند و دلیری که در پرتو آموزش‌های ایزدی راستی‌خواهان را پناه بخشد؟ ای مزدا از راه دل‌آگاهی و در دل‌افکندن، آن رد و راهنمای دانای درمان‌بخش زندگی را آشکارا بر من روشن سازید و به او و به هر کس دیگری که خواستار سروش و وهومن است ارزانی دارید».
#گات‌ها_هات۴۴بند۱۶
------------
سروش👈 فرمانبرداری از ندای وجدان.
"""""""""""""""""""

«ای اهورا این را از تو می‌پرسم، به‌راستی ای مزدا به من نمایان سازید که چگونه با راهنمایی رسای شما به آماج و آرمان خویش که پیوستن به شماست دست می‌یابم؟ کی سخنان من در پرتو اشا و پیام پاک، کارگر می‌شود تا مردم را در آینده به‌سوی رسایی و جاودانی که بهترین است راهنما باشد؟»
#گات‌ها_هات۴۴بند۱۷
""""""""""""""

 «ای مزدا کسی که همیشه خواستار اندیشه‌ی ایمنی و سود برای خویش است چگونه به جهان خرمی‌ بخش مهر خواهد ورزید؟ کسانی‌که پیرو راه راستینی و هنجار هستی باشند و برابر آن زندگی کنند در جایی‌که پر از پرتو خورشید درخشان توست به‌سر خواهند برد که به‌درستی جایگاه دانایان است».
#گات‌ها_هات۵٠بند۲
"""""""""""""""""""
«مهر فزون از اندازه‌ی تو کجاست؟ کی و کجا بخشایش تو ستایشگران را دربر خواهد گرفت؟ راستی و درستی را کجا می‌توان به‌دست آورد؟ سپنت آرمیتی را کجا می‌توان یافت؟ برترین منش پاک را در کجا می‌توان جستجو کرد؟ نیروی شهریاری تو ای مزدا از کجا سرچشمه می‌گیرد؟»
#گات‌ها_هات۵١بند۴
"""""""""""""""""""

«همه‌ی این پرسش‌ها را می‌پرسم که چگونه می‌توان در پرتو راستی و درستی، مردمان جهان و آفرینش را پیشرفت داد؟ رهبر و راهنمای درست‌کرداری که با فروتنی خرد نیک اندوخته است و از روی دانش برای دادگری، داور راستی است بخشایشگری تواناست».
#گات‌ها_هات۵١بند۵
"""""""""""""""""""
«به‌راستی کیست آن‌کس که دوست زرتشت اسپنتمان است؟ ای مزدا او کسی است که در جستجوی اشاست. او کسی است که آرمئیتی به او روی آرود. چنین کسی با منش پاک و درست‌کرداری خود را هواخواه و هموند انجمن مغان داند».
#گات‌ها_هات۵١بند۱۱
"""""""""""""""""""

«برای برخورداری از بزرگ‌ترین شادمانی و خوشبختی، خویشاوندان و خودمانی‌ها با همکاران، ستایشگر و خواستار تو هستند و چه‌بسا دیوان و بدکاران هم چنین کنند. ای اهورامزدا بشود که ما هم پیام رسان تو باشیم و آنانی‌که به شما دشمنی می‌ورزند را بازداریم».
#گات‌ها_هات٣٢بند١
"""""""""""""""""""

«تو ای اهورامزدا تواناترین، با آرمیتی و اشای گیتی‌افزا و آبادکننده جهان و با وهومن نماد اندیشه نیک و منش پاک و با خشترا نماد نیروی مینویی به من گوش فرا دهید و آنگاه که به هر یک پاداش بخشید بر من نیز بخشایش آرید».
#گات‌ها_هات٣٣بند١١
"""""""""""""""""""

«ای اهورا خود را بر من آشکار سازید و به‌یاری آرمیتی مرا نیروی مینویی بخشید. ای مزدا به یاری پاک‌ترین خرد سپنت خود، ستایشم را به نیکویی پادش دهید و به یاری اشا مرا از نیرو و توانایی برخوردار نمایید و در پرتو وهومن سروری بخشید».
#گات‌ها_هات٣٣بند١٢
"""""""""""""""""""

«ای اهورا آن راهی را که به من آشکار نمودید راه نیک منشی است. راهیست که برپایه آموزش سوشیانت‌هاست که با کار نیک راه راستینی و شادمانی را به‌بار خواهد آورد و برای دانایان مزد و پاداش نهایی آن رسیدن به توست ای مزدا».
#گاتها_هات٣۴بند١٣
------------
سوشیانت(سوشیانس)👈 سود رسانان. رهایی دهنده‌گان.
"""""""""""""""""""

«ای مزدا کسی که اندیشه‌ی آسیب رساندن به جهان هستی را در سر بپروراند و با کردارهایش به من رنج و گزندی رساند، پیامد و برآیند کردارهای زشت و دشمنی او به خودش بازخواهد گشت و او از زندگی نیک خود بی‌بهره خواهد ماند، و خشم و بیزاری او را در زندگانی زشت و بد خود در پناه نمی‌گیرد».
#گات‌ها_هات۴۶بند۸
"""""""""""""""""""

«ای اهورا پیش از اینکه کشمکش در اندیشه‌ام آغاز گردد به‌درستی مرا آگاه نمایید از آنچه که آگاهید. ای مزدا آیا درست‌کردار و نیکوکار بر پیرو دروغ و تباهی پیروز خواهد شد؟ به‌راستی اگر چنین شود سرانجام این زندگی نیک خواهد شد».
#گات‌ها_هات۴٨بند۲
"""""""""""""

«ای اهورا برای شادمانی و خوشبختی‌ام خود را بر من نمایان نمایید و آن بخشایش بی‌مانند خود را که از خشترا و وهومن سرچشمه می‌گیرد به من ارزانی دارید. ای سپنت آرمیتی با اشا، فهم و وجدان و نهاد درونی ما را روشن سازید».
#گات‌ها_هات٣٣بند١٣
"""""""""""""""""""

«ای دانش بیکران هستی‌مند و ای اشا با رامش و مهر به‌سوی سراینده سروده‌های مانتران خویش بیایید و یاری و پشتیبانی خود را آشکار نمایید تا بتواند مردم را به روشنایی و خوشبختی رهنمون نماید».
#گات‌ها_هات۵٠بند۵
------------
مانتران👈 سراینده سروده‌های پاک و نیک.
""""""""""""""

«ای هستی‌مند پرسشی از تو دارم، به‌راستی به من بگویید چگونه در پرتو اشا آن مزد و پاداشی را که از چیرگی بر ده مادیان حواس است به‌دست خواهم آورد و به روشنایی راستینی خواهم رسید؟ ای دانش بزرگ مرا از رسایی و جاودانی برخوردار نمایید تا آنها را به مردم جهان پیشکش نمایم».
#گات‌ها_هات۴۴بند۱۸
------------
در این بند واژه مادیان به‌کار رفته است هرچند نام جانوران است هرآینه دارای رمزهایی است که معنای مینویی دارند. همین‌گونه حواس ده‌گانه شنوایی- بینایی- چشایی بویایی- بساوایی- پویایی- کنش- ویر- هوش و خرد.
"""""""""""""""""""

«از تو پرسشی دارم و خواستارم آن را بر من آشکار نمایید ای هستی‌مند، وختی‌ که مَرتو(:انسان) نیازمند و راستگو پیش توانگر می‌رود و به‌جای کمک و پاداش از او پاسخ سرد می‌شنود برای چنین کسی چه سزایی خواهد بود؟ من آنچه که سرانجام بدو خواهد رسید آگاهم».
#گات‌ها_هات۴۴بند۱۹
"""""""""""""""""""

«ای مزدا از تو می‌پرسم، چگونه می‌شود که دیوان از شهریاران نیک باشند، آنانی‌ که برای هواوهوس‌های خویش می‌جنگند؟ آنها با کمک کرپن‌ها و کاوی‌ها و اوسیخش، جهان را به‌دست خشم سپرده و مردم را همیشه به ناله و فغان درمی‌آورند. اینها هرگز در پرتو اشا برای پیشرفت و آبادانی جهان نمی‌کوشند».
#گات‌ها_هات۴۴بند۲۰
------------
کرپن‌ها و کاوی‌ها و اوسیخش‌ها👈 فرمانروایان و روحانیون مذهبی و دیویسنا که دشمنان اشوزرتشت هم بودند.
"""""""""""""""""""

«به کدام سرزمین روی آورم؟ به کجا رفته پناه جویم؟ دشمنانم مرا از خویشان و دوستانم دور نموده‌اند و آنان از من کناره می‌جویند. هیچ خرسندی از سوی همکاران به من نمی‌رسد. فرمانروایان کشور نیز گرایش به دروغ دارند. چگونه می‌توانم تو را ای دانش بیکران هستی‌مند(مزدا اهورا) خشنود سازم؟»
#گات‌ها_هات۴۶بند١
"""""""""""""""""""
«ای مزدا کی بامداد امید و نیک‌بختی خواهد درخشید که مردمان جهان به‌سوی راستی و پاکی روی آورند؟ کی سوشیانت‌ها با آموزش‌های فرزاینده و بخردانه خویش مردم را رهبری خواهد کرد؟ وهومن به‌یاری چه کسی خواهد آمد؟ ای اهورا من آموزش‌های شایسته تو را برمی‌گزینم».
#گات‌ها_هات۴۶بند۳
------------
سوشیانت👈 سود رسانان. رهایی‌دهنده‌گان.
"""""""""""""""""""

«ای مزدا چه کسی مرا پناه خواهد داد هنگامی‌که هواخواهان دروغ برای آزار و آسیب رساندن به من آماده شوند؟ به‌جز فروغ مینویی(:معنوی) و اندیشه پاک تو چه کسی از من پشتیبانی خواهد کرد؟ ای اهورا این دو فروزه وختی باهم کار کنند آیین راستی رسا خواهد شد و آن آموزش بیداری وجدان را بر من آشکار سازید».
#گات‌ها_هات۴۶بند۷
"""""""""""""""""""
کیست آن رد بزرگ و نخستین آموزگاری که بیاموخت چگونه تو را شایسته‌ترین بشناسیم و تو را داور پاک کردارها و سرور راستی بدانیم؟ در پرتو وهومن می‌کوشیم از اسرار هستی پرده برداریم و در پرتو اشا آنچه که آفریننده‌ی جهان از آیین راستی آشکار ساخته است را همیشه خواستاریم».
#گات‌ها_هات۴۶بند۹
"""""""""""""""""""

«ای زرتشت، کیست دوست تو که هواخواه راه راستینی است؟ چه کسی به‌درستی خواستار نیکنامی برای انجمن برادری مغان کوشش خواهد کرد؟ به‌راستی که آن‌کس کی‌گشتاسپ دلیر شاهنشاه کیانی است. ای مزدا اهورا آنانی را که به گفتار و آموزش اندیشه نیک و خرد فرا می‌خوانم در سرای خویش جای خواهی داد».
#گات‌ها_هات۴۶بند۱۴
----------
مغ یا مغان👈 کسانی بودند که برای گسترش آیین نیک اهورایی کوشا بودند.
"""""""""""""""""""

«ای دانش بیکران و ای اشا، اگر شما بر همه چیز فرمانروایید چگونه بدانم کسانی‌که آهنگ آسیب و آزار رساندن به من را دارند؟ باید بر من به‌درستی شیوه نیک اندیشی و منش پاک آشکار گردد. سوشیانت باید بداند که چگونه پشتیبان و پاداشی او خواهد داشت».
#گات‌ها_هات۴٨بند۹
"""""""""""""""""""

«ای مزدا کی یارانم برای گسترش آیین اهورایی خواهند آمد؟ کی این پلیدی‌ها و دروغ‌ها و دیوانگی‌ها از پهنه گیتی برانداخته خواهد شد؟ کرپان‌های بدکار مردم را می‌فریبند و همین‌گونه فرمانروایان ستمگر با اندیشه‌ای شوم بر مردمان کشورها فرمان می‌رانند».
#گات‌ها_هات۴٨بند١۰
"""""""""""""""""""

«ای دانش بزرگ کی اشا و آرمیتی خواهند آمد؟ در پرتو خشترای آشتی‌خواه و پناه‌بخش چه کسی در برابر دروغ پرستان و ستمگران خونخوار ایستادگی خواهد کرد؟ نزد چه کسی رامش و شادی و دانش و اندیشه نیک و منش پاک خواهد آمد؟»
#گات‌ها_هات۴٨بند١۱
"""""""""""""""""""

«آیا روان من از یاوری کسی برخوردار خواهد شد؟ کیست آنکه پیروان و یارانم را هنگام گرفتاری در پناه خود گیرد؟ ای دانش بیکران هستی‌مند(مزدا اهورا) من به‌جز تو اشا و وهومن را به‌یاری و کمک فرا می‌خوانم».
#گات‌ها_هات۵٠بند١
"""""""""""""""

«چون مزدا اهورا را با چشم دل دیده‌ام اکنون خواهم کوشید که با سروده‌های ستایش نگرش او را به‌سوی خودمان گردانم. با اندیشه‌نیک و گفتارنیک و کردارنیک و در پرتو راه راستینی و پاکی او را خواهم شناخت، هرآینه درود و ستایش‌ خود را به سرای سرود او پیشکش می‌نمایم».
#گات‌ها_هات۴۵بند۸
------------------
چمار(:معنی) واژگان:
دانش بیکران👈 مزدا.
هستی مند👈 اهورا.
اشا👈 راستی و درستی. پاکی. راه راستینی.
وهومن یا وهمن(بهمن)👈 اندیشه نیک. منش پاک. خرد.
آرمیتی(سپندارمز)👈 پاکدلی. یکرنگی. عشق. فروتنی. بردباری. آرامش.
خشترا(شهریور)👈 شهریاری. خواست اهورایی. نیروی مینویی. کردار نیک.
--------------------
(برگرفته از برگردان موبد فیروز آذرگشسپ)
 

✍️نقل از درگاه ایــرانـیـان زرتـشــتــی🔥

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...