۱۴۰۱ تیر ۲۶, یکشنبه

مدیوماه سپیتمان

(در اوستا «میدیویی یا میذیویی ماونگهه»، و در پهلوی «متیوک ماه», به چم «در میانه ی ماه زاییده») بنابر سنتهای دینی مزداپرستان و اشاره هایی در اوستای نو و متنهای پارسی میانه، نام پسر عموی زرتشت و نخستین پذیرفتار و پیرو دین زرتشت است. مدیوماه پسر «آراستی»، و از خاندان سپیتمان است.


زرتشت در گاهان از مدیوماه سپیتمان در شمار ناموران و یاران بزرگ خود یاد می کند که پس از دریافتن دین مزدا، دیگر مردمان را بدین کیش راست رهنمون شد. در فروردین یشت (بند۹۵) پس از ستایش فروشی مديوماه پسر آراستي، او نخستین کسی خوانده شده است که به گفتار و آموزش زرتشت گوش فراداد.

در بندهشن ( بخش ۳۲، بند 3) آمده است: «آنگاه که زرتشت در ایرانویج دین آورد، مدیوماه آن را بپذیرفته در گزیده های زادسپرم (بخش ۲۴) گفته شده است: زرتشت در نخستین ده سال پیامبری خود، یک پیرو داشت و او مدیوماه بود. دو سال پس از آن، گشتاسپ دین وی را پذیرفت، در دینکرت (بخش ۲۴، بند۱۹) نیز نام مدیوماه در سر آغاز نامهای پذیرفتاران و پیروان دین زرتشت آمده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...