موبد کورش نیکنام
اگر بخواهیم با همان دلیل هایی که برای پیامبران ابراهیمی آمده است ،
معجزه های گوناگون را یادآوری کنیم تا پیامبری اشوزرتشت اسپنتمان ؛
را ثابت کرده باشیم ، خوش بختانه برای اشوزرتشت هیچ گونه ،
رویداد شگفت آوری مانند شکافتن دریا ، مارشدن چوب دستی ،
برون رفت از آتش و مانند آن ها روی نداده که با آن ها ،
مُهر پیامبری بر پیشانی او داشته باشیم.
چنان چه پیامبر را کسی بدانیم که پیام ویژه ای را از خداوندی گرفته ،
که در آسمان ها جای دارد ، سپس بدون کم و کاست این پیام را ،
به مرتوگان ( مردم ) رسانده باشد ، باز هم چنین رویدادی ،
برای اشوزرتشت پیش نیامده است.
اهورامزدا ؛
که خدای منش اشوزرتشت بوده یک ویژگی برای سرچشمه هستی ست.
به چم ( معنی ) « دانایی و آگاهی بی کران هستی مند »
که این دانش در سراسر هستی پایدار بوده.
و در هر گاه و جایگاه ( زمان و مکان ) پاسخ گوست.
اشوزرتشت را نمی توان و نباید با فرستادگان دیگری که ،
در گروه ادیان سامی ( ابراهیمی ) از آنان یاد شده به سنجش ( مقایسه ) گذاشت.
او خود را در سخنانش « سرودهای گاتاها » یک « سوشیانت » ،
و یک « مانترن » میداند.
سوشیانت به چم ( معنی ) کسی است که به دیگران سود می رساند.
تا به رهایی برسند ؛ رهایی از بیداد و ستم ، رهایی از ،
پندارهای نادرست و خرافات ، رهایی از تنبلی و کاهلی ،
و پیوستن به راه پرتلاش راستی که در آن خردمندی استوار باشد.
مانترن به چم آموزگاری ست که سخن او اندیشه برانگیز باشد.
تا مرتوگان ( انسان ها ) را به خردپروری و خردورزی فراخواند.
اشوزرتشت ؛
با درون نگری و دل آگاهی ، به بسیاری از رازهای هستی پی برده است.
که برای بهزیستی ، بهروزی و رستگاری مرتوگان (انسان ها) مفید ،
و کارساز بوده و هم چنان ارزش دارد.
آن گاه آن ها را به دیگران سفارش کرده تا از روی آزادی چنان چه ،
به بهروزی و رستگاری اندیشه دارند ، در راستای آیین راستی و بر پایه خرد ،
آزادی گزینش داشته باشند.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
برگرفته از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر