۱۳۹۹ آذر ۹, یکشنبه

الهام به اشو زرتشت نه وحی

 پرسش:
 شما پاسخ داده‌اید که به زرتشت وحی نشده بلکه زرتشت پیامبری‌ست که به او الهام شده است. میدانیم که الهام چیزی عمومی‌تر از وحی است، وحی موضوعی اختصاصی است که در ادیان ابراهیمی شناخته شده است، اگر به زرتشت الهام شده است چرا به همه مردم الهام نشده و پیامبر نیستند؟

پاسخ:
جایگاه زرتشت را نمی.توان با پیامبران ابراهیمی هماهنگ کرد و یکی دانست. زیرا در منش و پیام #زرتشت جایگاه اهورامزدا(خداوند)، چگونگی آفرینش، هدف از آفرینش، نقش دین در زندگی، بهشت و دوزخ، نیکی و بدی(خیر و شر) آزادی گزینش و مانند اینها به گونه‌ای دیگر بیان شده است. #اهورامزدا در اندیشه زرتشت، موجودی با ویژگی خداواندان ابراهیمی نیست که در آسمان و مکانی به نام عرش جای گرفته باشد و با قدرت و اراده تمام، عملکردِ بندگان خویش را که روزگاری از بهشت(جَنت) رانده شده و به زمین روی آورده‌اند، بررسی و ثبت کند و پس از مرگ با یاری فرشتگان نیکی و بدی‌ها به سنجش درآید تا نیکوکاران از خوشی‌های بهشت بهره گیرند و بدکاران در آتش جهنم بسوزند.
در بینش زرتشت اهورامزدا، سرچشمه آفرینش است. برگردان واژه اهورامزدا که یک فروزه(:صفت) است «دانش و آگاهی بیکران در هستی» می‌باشد. این فروزه به دانایی و آگاهی مردم وابسته و اشاره دارد. در این فلسفه فرشته‌ای در کار نیست که از آسمان فرود آید و پیام خداوند را بر گوش برگزیده‌اش بر گوید(وحی کند) تا پیامبر آن سخنان را بی کم و کاست برای راهنمایی به مردم گوشزد کند. دل آگاهی(:الهام) به گونه‌ای دیگر از ویژگی فراگیری در راه رازوری(:عرفان) گفته می‌شود که بی‌گمان برای همه مردم اندیشمند، دانا وآگاه که شایستگی دانایی دارند روی خواهد داد. آشکار است که برای زرتشت چنین شایستگی فراهم بوده که بر او راز هستی گشوده شده و آنها در را در سروده‌هایش #گات‌ها به مردم بازگو کرده است. در این سروده‌ها زرتشت خود را سوشیانت (رهایی بخش ورجاوند) میداند. رهایی بخش برگزیده‌ای که سخنانش مانتره (اندیشه برانگیز) بوده و به هر هنگام (زمان) برای مردمان جهان از هر رنگ و نژادی، سودبخش، سازنده، شادی آفرین و رستگاری بخش است.
✍️موبد کورش نیکنام نویسنده و پژوهش فرهنگ و آیین ایران باستان

نقل از درگاه ایرانیان زرتشتی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...