۱۳۹۹ شهریور ۹, یکشنبه

اگر بپذيريم كه شهربانو نیز يكی از بزرگان زرتشتی است. پس فرزندان او نيز از بزرگان زرتشتی بوده اند، اين فرزندان از امامان شيعيان هستند، آيا می توان برخی از آنان را سوشيانت دانست؟

 پاسخ :
موبد نیکنام
برخی از تاریخ نگاران به روایت هایی اشاره می کنند که یزدگرد سوم ساسانی(آخرین پادشاه آن روزگار)  دخترانی داشته است،  یکی از آنان«شهر بانو» بوده که اعراب پس از یورش به ایران، او را به اسیری برده اند، انگاه کنیزِ یکی از امامان شده است. دختران دیگر این پادشاه نیز پس از این حمله راه گریز را پیش گرفته اند (شاید از تیسفون) و سرانجام (پس از پیمودن مسافت نزدیک به دوهزار کیلومتر) به کویر پیرامون شهر یزد وارد شده اند، آنان هریک جداگانه در دامنه کوهی از استان یزد ناپدید شده اند.

 اکنون زیارتگاه هایی به نام "پیر" همانند« پیر بی بی شهربانو در شهر ری تهران» وپیرانگاه هایی در استان یزد به یادگار مانده است.

 این روایت ها بیشتر به استوره شباهت دارد. بیگمان این همسخنی ها را نیاکان ما در زمانی ویژه، به دلیل سیاسی و رهایی از بیداد دشمنان رواج داده اند تا از آسیب بیشتر در امان بمانند.

گفتنی است که یزدگرد سوم به هنگام شکست حکومت ساسانی، تنها بیست و چند سال داشته و نمی تواند چند دختر بزرگسال از خود داشته باشد که هریک به تنهایی به سرگذشت فرار پناهندگی به شیوه بالا دچار شده باشند. در نوشته های معتبر تاریخی نیز چنین گزارشی مشاهده نشده است.

 در بینش زرتشت، (سرودهای گات ها) «سوشیانت» به چمار(:معنی) سود رسان سپندینه(:مقدس) است و به تمام کسانی گفته می شود که در گذر تاریخ زندگی مرتوگان(:بشر) ، سود رسان نامدار بوده اند و سرگذشت زندگی مرتوها(:مردم) هر زمان  را به ویژه در باورها و پیروی از اندیشه های خرافی، به سوی پیشرفت، نوسازی و آبادی تغییر داده اند. و همچنان با بهره مندی از خرد ودانش ادامه خواهد داشت.
 در این بینش که برای سوشیانت ها وجود دارد از نخستین و آخرین آن ها نیز یادی نشده است.

 موبدان دوران ساسانی که بسیاری از باورهای نیک زرتشت را برای درک بیشتر تفسیر کرده اند، با برداشتی ویژه، عمر جهان را به دوازده هزار سال تقسیم کرده بودند که در هر سه هزار سال، یکی از سوشیانت ها به جهان خواهند آمد و آخرین آن را«شابهرام ورجاوند» گفته اند که در پیرامون کوه دماوند پدیدار خواهد شد. (این نیز یک باور استوره یی و باورمرتوهای آن روزگار است) بینش زرتشت به اینگونه سوشیانت ها باور ندارد و تایید نمی کند.  
🍁🍁🍁
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...