تابلو نقاشی دکان بردهفروشی اثر #ژان_لئون_ژروم به سال۱۸۷۱.
این اثر شش برده زن را نشان میدهد که یک زن برده با نوزادش که مالک عربشان را در یک دُکان بردهفروشی در قاهره به تصویر کشیده است.
این تابلو در موزه هنر سینسینتی نگهداری میشود.
در ادیان ابراهیمی(یهودیت، مسیحیت و اسلام) بردهداری وجود داشتهاست و روحانیون مذهبی با آیاتی از کتاب تورات و انجیل و قرآن وجودی آن را توجیه کردهاند. یکی از اسامی خدایشان رب است که در مقابل عبد یا بنده قرار دارد. دو نوع بندهگی وجود دارد یکی بندگی بردهای برای صاحب خود و دیگری بندگی برای خدایی که در جایگاه ارباب آسمانی قرار داشته و به اعتقاد این ادیان سزاوار پیروی مطلق است و این کیفیت با اندک تغییراتی در ادیان سامی وجود داشتهاست.
برده کالایی است که حقوق انسانی ندارد و قابل خرید و فروش است. یک ارباب میتواند کنیز خود را در اختیار مرد دیگری بگزارد تا آن مرد از وی کام جنسی برگیرد. بردهگانی که از پیش اربابان زمینی خود فرار میکنند همواره نظر محمد در قرآن و احادیث اسلامی رانده شده و مطرود هستند. مسلمانان به استناد صریح آیه۲۴ سوره النساء و آیات دیگر قرآن در جنگ با کفار حق و اجازه آن را از الله دارند که زنان و دختران غیرمسلمانان را به اسارت و به بردهگی و کنیزی بگیرند. محمد نیز با عمل به این آیه قرآنی در جنگها و غزوات(جنگهایی که خود پیامبراسلام در آنها شرکت داشت) زنانی را به کنیزی و همسری در اختیار گرفت.
ریحانه دختر عمرو ابنجنانه از طایفه بنیعمرو ابنقریظه یکی از آن زنان محمد بود که در جنگ با بنیقریظه شوهر، برادر و پدر او را مسلمانان کشته بودند پیامبر اسلام او را برای همسری در اختیار گرفت و به حرمسرایش افزود. صفیه دختر یحیی ابناخطب زن کنانابنربیع نیز از دیگر زنان محمد بود که در غزوه خیبر به غنیمت مسلمانان درآمده بود. شوهر او به دلیل اینکه جایگاه گنج پنهان قبیله را بازگو نمیکرد از سوی علیبنابوطالب دژخیم اسلام مورد بازجویی قرار گرفت و سپس با نشاندادن محل نگهداری گنج سر بریده شد.
این اثر شش برده زن را نشان میدهد که یک زن برده با نوزادش که مالک عربشان را در یک دُکان بردهفروشی در قاهره به تصویر کشیده است.
این تابلو در موزه هنر سینسینتی نگهداری میشود.
در ادیان ابراهیمی(یهودیت، مسیحیت و اسلام) بردهداری وجود داشتهاست و روحانیون مذهبی با آیاتی از کتاب تورات و انجیل و قرآن وجودی آن را توجیه کردهاند. یکی از اسامی خدایشان رب است که در مقابل عبد یا بنده قرار دارد. دو نوع بندهگی وجود دارد یکی بندگی بردهای برای صاحب خود و دیگری بندگی برای خدایی که در جایگاه ارباب آسمانی قرار داشته و به اعتقاد این ادیان سزاوار پیروی مطلق است و این کیفیت با اندک تغییراتی در ادیان سامی وجود داشتهاست.
برده کالایی است که حقوق انسانی ندارد و قابل خرید و فروش است. یک ارباب میتواند کنیز خود را در اختیار مرد دیگری بگزارد تا آن مرد از وی کام جنسی برگیرد. بردهگانی که از پیش اربابان زمینی خود فرار میکنند همواره نظر محمد در قرآن و احادیث اسلامی رانده شده و مطرود هستند. مسلمانان به استناد صریح آیه۲۴ سوره النساء و آیات دیگر قرآن در جنگ با کفار حق و اجازه آن را از الله دارند که زنان و دختران غیرمسلمانان را به اسارت و به بردهگی و کنیزی بگیرند. محمد نیز با عمل به این آیه قرآنی در جنگها و غزوات(جنگهایی که خود پیامبراسلام در آنها شرکت داشت) زنانی را به کنیزی و همسری در اختیار گرفت.
ریحانه دختر عمرو ابنجنانه از طایفه بنیعمرو ابنقریظه یکی از آن زنان محمد بود که در جنگ با بنیقریظه شوهر، برادر و پدر او را مسلمانان کشته بودند پیامبر اسلام او را برای همسری در اختیار گرفت و به حرمسرایش افزود. صفیه دختر یحیی ابناخطب زن کنانابنربیع نیز از دیگر زنان محمد بود که در غزوه خیبر به غنیمت مسلمانان درآمده بود. شوهر او به دلیل اینکه جایگاه گنج پنهان قبیله را بازگو نمیکرد از سوی علیبنابوطالب دژخیم اسلام مورد بازجویی قرار گرفت و سپس با نشاندادن محل نگهداری گنج سر بریده شد.
#بردهداری در دین یهود:
در دین یهود بردهداری جایز شمرده شدهاست و بردهگانی که در تملک بنیاسرائیل بودند، به میراث میرسیدند.
عبرانیان میتوانستند دختر یا پسر خود را به بردهگی بفروشند.
مجازات کشتن یک برده در نزد یهود کمتر از مجازات قتل یک مرد آزاد بود.
اگر مرد یهودی چشم بنده عبرانیاش را نابینا میکرد یا دندان بندهاش را میشکست میبایست او را آزاد مینمود.
اگر گاوی بنده یا کنیزی را به شاخ میزد، سی مثقال نقره به صاحب برده داده میشد و گاو را هم سنگسار میکردند چنانچه اگر گاو مرد یا زن آزادی را به شاخ میزد، گاو سنگسار شده و صاحب گاو نیز کشته میشد.
نزد یهود مردی که با کنیز خویش میآمیخت، عملش زنا محسوب میشد و زن او حق داشت آن کنیز را بفروشد و از خانه خویش دور کند.
در بین شخصیتهای تورات مانند ابراهیم، بوعز، شائول، اسحاق، سلیمان و داوود برده داشتند.
#بردهداری در دین مسیح:
دین مسیح شریعت یهود را تأیید کرده و بردهداری را نیز جایز شمردهاست. این دین بردهگان را به تسلیم و اطاعت صاحبانشان دستور دادهاست و در این حکم فرقی بین صاحبان ملایم و پرخاشگر نیست.
در این دین به بردهگان دستور داده شدهاست که در نزد صاحبانشان کمال امانت را بجای آورند، آنان را شاد سازند و از حاضرجوابی بپرهیزند.
همچنین دین مسیح بردگان را به خدمت با اخلاص و فداکاری تشویق کرده و آنان را از ریاکاری بازداشتهاست.
در نامه پولس به قلسیان، به مردم توصیه شده که با بردهگانشان رفتار عادلانه داشته باشند.
نزد مسیحیان فرزندی که از یک کنیز برای مرد به دنیا میآمد، برده بود.
#بردهداری در دین اسلام:
و نيز زنان شوهردار بر شما حرام شدهاند مگر آنها که به تصرف شما درآمده باشند. از کتاب الله پيروی کنيد و جز اينها زنان ديگر هرگاه در طلب آنان از مال خويش مهری بپردازيد و آنها را به نکاح درآوريد نه به زنا، بر شما حلال شدهاند و زنانی را که از آنها تمتع میگيريد واجب است که مهرشان را بدهيد و پس از مهر معين در قبول هرچه هر دو بدان رضا بدهيد گناهی نيست هرآينه الله دانا و حکيم است.
(قرآن، سوره النساء آیه۲۴)
الله برده زر خريدی را مثل میزند که هيچ قدرتی ندارد و کسی را که از جانب خويش رزق نيکويش دادهايم و در نهان و آشکارا انفاق میکند آيا اين دو برابرند؟ سپاس خاص الله است ولی بيشترشان نادانند. (قرآن، سوره النحل آیه۷۵).
و آنان که شرمگاه خود را نگه میدارند جز بر همسران يا کنيزان(بردهگان) خويش، که در نزديکی با آنان مورد ملامت قرار نمیگيرند. (قرآن، سوره المعارج آیه۲۹و۳۰).
در ادبیات قرآن و اسلام #بنده به معنی #برده_مرد است و #کنیز به معنی #برده_زن است.
اینک دو حدیث اسلامی:
از ابوسعید الخدری منقول است که مردی گفت:
یا رسولالله من بردهی زنی دارم و آلت خود را در حین دخول از وی بیرون میکشم، دوست ندارم حامله شود. هدف من از دخول همین چیزی هست که هدف همهی مردها از دخول است. یهودیان میگویند که بیرون کشیدن آلت به معنی زنده بگور کردن دختران در مقیاس کوچک است.
رسولالله فرمود: یهودیان دروغ گفتهاند. اگر الله بخواهد بچهای بوجود آورد شما نمیتوانید اجتناب کنید.
(منبع: سنن ابو داوود، جلد۱۱ شماره ۲۱۶۶).
مالک به برده متاهلش امر میکند از همسر خود دوری کند و با او نزدیکی نکند سپس زن را حبس میکند تا حیض ببیند (پس از پاک شدن) با او نزدیکی میکند و بعد از حیض بعدی زن را (بدون ازدواج) به همسرش برمیگرداند.
(سخن امام محمدباقر از کافی جلد۵ صفحه۴۸۱ حدیث۲)
در دین یهود بردهداری جایز شمرده شدهاست و بردهگانی که در تملک بنیاسرائیل بودند، به میراث میرسیدند.
عبرانیان میتوانستند دختر یا پسر خود را به بردهگی بفروشند.
مجازات کشتن یک برده در نزد یهود کمتر از مجازات قتل یک مرد آزاد بود.
اگر مرد یهودی چشم بنده عبرانیاش را نابینا میکرد یا دندان بندهاش را میشکست میبایست او را آزاد مینمود.
اگر گاوی بنده یا کنیزی را به شاخ میزد، سی مثقال نقره به صاحب برده داده میشد و گاو را هم سنگسار میکردند چنانچه اگر گاو مرد یا زن آزادی را به شاخ میزد، گاو سنگسار شده و صاحب گاو نیز کشته میشد.
نزد یهود مردی که با کنیز خویش میآمیخت، عملش زنا محسوب میشد و زن او حق داشت آن کنیز را بفروشد و از خانه خویش دور کند.
در بین شخصیتهای تورات مانند ابراهیم، بوعز، شائول، اسحاق، سلیمان و داوود برده داشتند.
#بردهداری در دین مسیح:
دین مسیح شریعت یهود را تأیید کرده و بردهداری را نیز جایز شمردهاست. این دین بردهگان را به تسلیم و اطاعت صاحبانشان دستور دادهاست و در این حکم فرقی بین صاحبان ملایم و پرخاشگر نیست.
در این دین به بردهگان دستور داده شدهاست که در نزد صاحبانشان کمال امانت را بجای آورند، آنان را شاد سازند و از حاضرجوابی بپرهیزند.
همچنین دین مسیح بردگان را به خدمت با اخلاص و فداکاری تشویق کرده و آنان را از ریاکاری بازداشتهاست.
در نامه پولس به قلسیان، به مردم توصیه شده که با بردهگانشان رفتار عادلانه داشته باشند.
نزد مسیحیان فرزندی که از یک کنیز برای مرد به دنیا میآمد، برده بود.
#بردهداری در دین اسلام:
و نيز زنان شوهردار بر شما حرام شدهاند مگر آنها که به تصرف شما درآمده باشند. از کتاب الله پيروی کنيد و جز اينها زنان ديگر هرگاه در طلب آنان از مال خويش مهری بپردازيد و آنها را به نکاح درآوريد نه به زنا، بر شما حلال شدهاند و زنانی را که از آنها تمتع میگيريد واجب است که مهرشان را بدهيد و پس از مهر معين در قبول هرچه هر دو بدان رضا بدهيد گناهی نيست هرآينه الله دانا و حکيم است.
(قرآن، سوره النساء آیه۲۴)
الله برده زر خريدی را مثل میزند که هيچ قدرتی ندارد و کسی را که از جانب خويش رزق نيکويش دادهايم و در نهان و آشکارا انفاق میکند آيا اين دو برابرند؟ سپاس خاص الله است ولی بيشترشان نادانند. (قرآن، سوره النحل آیه۷۵).
و آنان که شرمگاه خود را نگه میدارند جز بر همسران يا کنيزان(بردهگان) خويش، که در نزديکی با آنان مورد ملامت قرار نمیگيرند. (قرآن، سوره المعارج آیه۲۹و۳۰).
در ادبیات قرآن و اسلام #بنده به معنی #برده_مرد است و #کنیز به معنی #برده_زن است.
اینک دو حدیث اسلامی:
از ابوسعید الخدری منقول است که مردی گفت:
یا رسولالله من بردهی زنی دارم و آلت خود را در حین دخول از وی بیرون میکشم، دوست ندارم حامله شود. هدف من از دخول همین چیزی هست که هدف همهی مردها از دخول است. یهودیان میگویند که بیرون کشیدن آلت به معنی زنده بگور کردن دختران در مقیاس کوچک است.
رسولالله فرمود: یهودیان دروغ گفتهاند. اگر الله بخواهد بچهای بوجود آورد شما نمیتوانید اجتناب کنید.
(منبع: سنن ابو داوود، جلد۱۱ شماره ۲۱۶۶).
مالک به برده متاهلش امر میکند از همسر خود دوری کند و با او نزدیکی نکند سپس زن را حبس میکند تا حیض ببیند (پس از پاک شدن) با او نزدیکی میکند و بعد از حیض بعدی زن را (بدون ازدواج) به همسرش برمیگرداند.
(سخن امام محمدباقر از کافی جلد۵ صفحه۴۸۱ حدیث۲)
نقل از کانال ایرانیان زرتشتی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر