✍️کورش نیکنام
خروس در فرهنگ ایران باستان، پرندهای ارجمند و گرامی بود و از چنان جایگاهی برخوردار بوده که یونانیان باستان آن را با نام «پرنده ایران» میشناختند.
رد پای خروس را در استورههای کیومرث و تهمورث نیز میتوان یافت.
ایرانیان، کشتن و خوردن گوشت خروس را نیز ناروا میشمردند چون در آیین مهر، خروس سپید «پیک مهر » است که در برخی نگارههای مهری در اروپا آن را در کنار «کوت» مشعلدار میبینیم و پیروان آیین مهر، به هنگام «خروسخوانِ» سحرگاهان که خروس بانگ بر می آورد، «تنشویی» مینمودند و نیایش بامدادی میخواندند و این گونه روز خود را آغاز می کردند و به کار میپرداختند.
خروس در اوستا همکار و «پیک سروش» و «مرغ ورجاوند ایزدی» است. نام این پرنده زیبا در اوستا «پَرودَرش» است که به چمار(معنی) «پیشبین» است، چون باور داشتند که خروس نخستین پرتوهای خورشید را در بامداد میبیند و با خروشیدن بامدادی خود برای مردمان «بیدارباش» سرمیدهد و برای همین «خروش» نام گرفته است که در زبان فارسی به ریخت(شکل) «خروس» شناخته میشود.
رنگ سپید نیز به نشانه پاکی درون و برون و بیزاری از خونریزی و کشتار جانوران برگزیده شده است.
هنگام سپیده دم خروس سحری
دانی که چرا همی کند نوحه گری
یعنی که نمودند در آیینه صبح
کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری
خیام
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
برگرفته از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر