۱۳۹۹ شهریور ۳۰, یکشنبه

قابل توجه آن دسته که ادعا می‌کنند ایرانیان با آغوش باز مسلمان شدند

 

قابل توجه آن دسته که ادعا می‌کنند ایرانیان با آغوش باز مسلمان شدند و به تعبیر مطهری، ایرانیان گمشده‌ی خودشان را پیدا کرده بودند. پس از فتح ایران، مسلمین از ایرانیان با خفت و خواری جزیه می‌گرفتند!

(جزیه) مالیات خاص کافران به شمار می آمد و وسایل تحقیر آنان را فراهم می آورد. «در یک راهنمای شرح وظایف عمال حکومتی گردآوری مالیات سرانه، چنین آمده است که ... ذمی باید به هنگام پرداخت بایستد و مأمور دریافت کننده بنشیند. هنگام پرداخت جزیه ذمی باید احساس کند که فردی پست‌تر است. وی در روزی معین، شخصأ به سراغ امیری می رود که برای دریافت جزیه گماشته شده است. امیر بر تختی بلند می نشیند. ذمی در برابر او پدیدار می شود و جزیه‌اش را بر کف دستانش گرفته تقدیم می کند. امیر در حالی آن را بر می‌دارد که دستانش در بالا و دستان ذمی در زیر است. سپس امیر یک پس گردنی به او می‌زنند و کسی که در برابر امیر به خدمت ایستاده، او (ذمی) را با خشونت بیرون می‌کند... همه مردم اجازه داشتند این نمایش را ببینند»
منبع: زردشتیان باورها و آداب دینی آن‌ها - تالیف مری بویس - ترجمه عسکر بهرامی - انتشارات ققنوس ٫ ۱۳۸۱ - ص ۱۷۸

نقل از درگاه جنبش رنسانس (نوزایی) ایرانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...