جشنهای سالانه ایرانیان
جشن_سده🔥
(✍️موبد #کورش_نیکنام نویسنده و پژوهشگر فرهنگ ایران باستان)
جشن سده، جشن مهار شدن آتش:
سده یکی از جشنهای ملی ایرانیان است که هر سال به روز مهر از ماه بهمن و با آتش افروزی به هنگام غروب آفتاب برگزار میشود.
در شیوه گاهشماری نیاکان ما دو فصل تابستان و زمستان وجود داشته است که زمستان از ماه آبان آغاز میشده بنابراین جشن سده نیز یک سد روز پس از آن برگزار میشدهاست ویژگی آتشافروزی در جشن سده برای این است که سده مهار شدن و در اختیار درآوردن این آخشیج(:عنصر) سودبخش را یادآوری میکند.
بیگمان مردم در آن زمان آتش را میشناختند و به دلیل ایجاد آتشسوزیها شاید از آن بیم داشتند ولی چگونگی فراهم کردن و بهکار گرفتن آتش را نیاموخته بودند.
با گزارشی که در #شاهنامه برای #هوشنگ_شاه آمده ایرانیان آتش را در یک برخورد زاستاری(:طبیعی) در اختیار گرفتند.
روزی هوشنگ شاه با همراهانش برای شکار به کوه و دشت رفته بودند که ناگهان ماری دراز و سیاه از دور پدیدار شد:
یکی روز شاه جهان سوی کوه
گذر کرد با چند کس هم گروه
پدید آمد از دور چیزی دراز
سیه رنگ و تیره تن و تیز تار
دو چشم از بر سر چو دو چشمه خون
ز دود دهانش جهان تیره گون.
هوشنگ شاه و پیدایش آتش سنگی از زمین برمیگیرد و بهسوی مار پرتاب میکند تا شاید آن را بکشد. ولی مار میگریزد و سنگ به سنگ دیگری برخورد میکند که جرقهای از دل سنگ پدیدار میشود و به بوتههای پیرامون سنگ میرسد، با این شعله، بوته خشک آتش میگیرد و رازِ آتش افروزی نخستینبار برای ایرانیان آشکار میگردد:
نگاه کرد هوشنگ با هوش و سنگ
گرفتش یکی سنگ و شد تیز چنگ
به زور کیانی ، رهانید دست
جهانسوز مار از جهانجوی جست
برآمد به سنگِ گران، سنگ خُرَد
همان و همین سنگ بشکست گرد
فروغی پدید آمد از هر دو سنگ
دل سنگ گشت از فروغ آذرنگ.
با فروزان شدن آتش و نوری که از بوتهها پدیدار میشود هوشنگ و همراهان به شگفت آمده و شادمان میشوند آنگاه پروردگار را نیایش کردند که راز مهارکردنِ آتش را برای آنان آشکار کردهاست. به شادمانی کشف آتش روشنایی را پرستش سوی ایرانیان میداند و آن روز را جشن میگیرند، این سنت همچنان بهنام جشن سده برجا مانده است:
نشد مار کشته ولیکن ز راز
ازین طبع سنگ آتش آمد فراز
جهاندار پیش جهان آفرین
نیایش همی کرد و خواند آفرین
که او را فروغی چنین هدیه داد
همین آتش آن گاه قبله نهاد
یکی جشن کرد آنشب و باده خورد
سده نام آن جشن فرخنده کرد
ز هوشنگ ماند این سده یادگار
بسی باد چون او دگر شهریار
کز آباد کردن جهان شاد کرد
جهانی به نیکی از او یاد کرد.
این کشف ارزشمند ایرانیان مرزی بود بین توحش و تمدن زیرا انسان پس از کشف آتش، از روشنایی و گرمای آن بهره گرفت. شبهای تیره را به روشنی تبدیل کرد و از غارنشینی کوچ کرده به شهرنشینی رسید.
با ابتکار جدید در کشف آتش، انسان سفال سازی را آغاز کرد و به آرامی به شناخت فلزات رسید، چرخ شارینش(:تمدن) با سرعتی چشمگیر به چرخش درآمد.
با مهار شدن آتش ایرانیان دریافتند که آتش برخی از ویژگیهای موجود زنده دیگر را در خود دارد، اگر به آن پیوسته خوراک نرسد یا اکسیژن آن نرسد آتشی وجود نخواهد داشت.
باد و بارن نیز سبب خاموش شدن آتش میگردد بنابراین از همان زمان پرستارانی برای آتش برگزیده شدند. چوب و هیزم برای آتش میآوردند، برای آتش خانههایی با معماری ساده و درخور آن ساختند که تاکنون نیز یادگارهای آن در ایران وجود دارد.
پرستارانی برای نگهداری روشنایی آتش، چوب خوشبو بر آن میگزارند و آتشکدهها همچنان برای زرتشتیان یکی از پایگاههای نیایش پروردگار است.
جشن سده، که یادگار #هوشنگ_شاه است تا به امروز همچنان بهیادگار ماندهاست و از آن زمان تاکنون هرساله ایرانیان، به روز #دهم_بهمن_ماه این جشن شکوهمند و شادیآور را در سرزمین ایران و در برخی از کشورهای دیگر جهان برگزار میکنند.
#خیام_نیشاپوری اندیشمند و چامهسرای بزرگ ایرانی، در کتاب «نوروز نامه» خود آوردهاست:
هر سال تا به امروز جشن سده را پادشاهان نیک عهد در ایران و توران بهجای میآوردند، پس از آن تا به امروز، زمان این جشن بدست فراموشی سپرده شد و تنها زرتشتیان که نگهبان ِ سنن باستانی بوده و هستند این جشن باستانی را برپا میداشتند.
#مردآویج_زیاری در سال۳۲۳ هجری قمری، جشن سده بزرگ و باشکوهی را در شهر سپاهان(اصفهان) برگزار کرد.
جشن سده در زمان #غزنویان نیز جشن سده دوباره گسترش یافت در آن زمان عنصری شاعر ایرانی در برگزاری یکی از جشنهای سده سرودهای درباره این جشن برای سلطان محمود غزنوی خواند که آغاز آن چنین است:
سده جشن ملوک نامدار است
ز افریدون و از جم یادگار است.
این کشف ارزشمند ایرانیان مرزی بود بین توحش و تمدن زیرا انسان پس از کشف آتش، از روشنایی و گرمای آن بهره گرفت. شبهای تیره را به روشنی تبدیل کرد و از غارنشینی کوچ کرده به شهرنشینی رسید.
با ابتکار جدید در کشف آتش، انسان سفال سازی را آغاز کرد و به آرامی به شناخت فلزات رسید، چرخ شارینش(:تمدن) با سرعتی چشمگیر به چرخش درآمد.
با مهار شدن آتش ایرانیان دریافتند که آتش برخی از ویژگیهای موجود زنده دیگر را در خود دارد، اگر به آن پیوسته خوراک نرسد یا اکسیژن آن نرسد آتشی وجود نخواهد داشت.
باد و بارن نیز سبب خاموش شدن آتش میگردد بنابراین از همان زمان پرستارانی برای آتش برگزیده شدند. چوب و هیزم برای آتش میآوردند، برای آتش خانههایی با معماری ساده و درخور آن ساختند که تاکنون نیز یادگارهای آن در ایران وجود دارد.
پرستارانی برای نگهداری روشنایی آتش، چوب خوشبو بر آن میگزارند و آتشکدهها همچنان برای زرتشتیان یکی از پایگاههای نیایش پروردگار است.
جشن سده، که یادگار هوشنگ شاه است تا به امروز همچنان بهیادگار ماندهاست و از آن زمان تاکنون هرساله ایرانیان، به روز دهم بهمن ماه این جشن شکوهمند و شادیآور را در سرزمین ایران و در برخی از کشور های دیگر جهان برگزار میکنند.
#خیام_نیشاپوری اندیشمند و چامهسرای بزرگ ایرانی، در کتاب «نوروز نامه» خود آوردهاست:
هر سال تا به امروز جشن سده را پادشاهان نیک عهد در ایران و توران بهجای میآوردند، پس از آن تا به امروز، زمان این جشن بدست فراموشی سپرده شد و تنها زرتشتیان که نگهبان ِ سنن باستانی بوده و هستند این جشن باستانی را برپا میداشتند.
#مردآویج_زیاری در سال۳۲۳ هجری قمری، جشن سده بزرگ و باشکوهی را در شهر سپاهان(اصفهان) برگزار کرد.
جشن سده در زمان #غزنویان نیز جشن سده دوباره گسترش یافت در آن زمان عنصری شاعر ایرانی در برگزاری یکی از جشن های سده سرودهای درباره این جشن برای سلطان محمود غزنوی خواند که آغاز آن چنین است:
سده جشن ملوک نامدار است
ز افریدون و از جم یادگار است.
این جشن به این سبب سده نام گرفته است که سد روز پس از زمستان ِ بزرگ برگزار میشود یعنی روز دهم بهمن هر سال که ماههای آبان، آذر و دی (نود روز) و ده روز از ماه بهمن، سد روز خواهد شد.
فرخی_سیستانی درباره زمان برگزاری جشن میگوید:
از پی تهنیت روز نو آمد بر شاه
سده فرخ روز، دهم بهمن ماه.
جشن سده، یکی از جشنهای ملی ایرانیان است و برگزاری آن مربوط به زرتشتیان ایران نیست چنانکه جشن نوروز و بزرگداشت شب چله را همهی ایرانیان پاس میدارند.
شایسته است تا دیگر جشنهای ایران باستان نیز که جنبه دینی زرتشتی ندارد و برگرفته از پدیدههای تاریخی، زاستاری و حماسی نیاکان ما در ایران است نیز همگانی شود و ایرانیان به برپایی آن افتخار کنند.
جشن سده = مهار شدن آتش.
جشن مهرگان = آیین پیمان و دوستی.
جشن تیرگان = حماسه آرش کمانگیر.
جشن سپندارمزگان = بزرگداشت جایگاه زنان.
از جمله جشنهای ملی ایرانیان است.
جشن_سده🔥
(✍️موبد #کورش_نیکنام نویسنده و پژوهشگر فرهنگ ایران باستان)
جشن سده، جشن مهار شدن آتش:
سده یکی از جشنهای ملی ایرانیان است که هر سال به روز مهر از ماه بهمن و با آتش افروزی به هنگام غروب آفتاب برگزار میشود.
در شیوه گاهشماری نیاکان ما دو فصل تابستان و زمستان وجود داشته است که زمستان از ماه آبان آغاز میشده بنابراین جشن سده نیز یک سد روز پس از آن برگزار میشدهاست ویژگی آتشافروزی در جشن سده برای این است که سده مهار شدن و در اختیار درآوردن این آخشیج(:عنصر) سودبخش را یادآوری میکند.
بیگمان مردم در آن زمان آتش را میشناختند و به دلیل ایجاد آتشسوزیها شاید از آن بیم داشتند ولی چگونگی فراهم کردن و بهکار گرفتن آتش را نیاموخته بودند.
با گزارشی که در #شاهنامه برای #هوشنگ_شاه آمده ایرانیان آتش را در یک برخورد زاستاری(:طبیعی) در اختیار گرفتند.
روزی هوشنگ شاه با همراهانش برای شکار به کوه و دشت رفته بودند که ناگهان ماری دراز و سیاه از دور پدیدار شد:
یکی روز شاه جهان سوی کوه
گذر کرد با چند کس هم گروه
پدید آمد از دور چیزی دراز
سیه رنگ و تیره تن و تیز تار
دو چشم از بر سر چو دو چشمه خون
ز دود دهانش جهان تیره گون.
هوشنگ شاه و پیدایش آتش سنگی از زمین برمیگیرد و بهسوی مار پرتاب میکند تا شاید آن را بکشد. ولی مار میگریزد و سنگ به سنگ دیگری برخورد میکند که جرقهای از دل سنگ پدیدار میشود و به بوتههای پیرامون سنگ میرسد، با این شعله، بوته خشک آتش میگیرد و رازِ آتش افروزی نخستینبار برای ایرانیان آشکار میگردد:
نگاه کرد هوشنگ با هوش و سنگ
گرفتش یکی سنگ و شد تیز چنگ
به زور کیانی ، رهانید دست
جهانسوز مار از جهانجوی جست
برآمد به سنگِ گران، سنگ خُرَد
همان و همین سنگ بشکست گرد
فروغی پدید آمد از هر دو سنگ
دل سنگ گشت از فروغ آذرنگ.
با فروزان شدن آتش و نوری که از بوتهها پدیدار میشود هوشنگ و همراهان به شگفت آمده و شادمان میشوند آنگاه پروردگار را نیایش کردند که راز مهارکردنِ آتش را برای آنان آشکار کردهاست. به شادمانی کشف آتش روشنایی را پرستش سوی ایرانیان میداند و آن روز را جشن میگیرند، این سنت همچنان بهنام جشن سده برجا مانده است:
نشد مار کشته ولیکن ز راز
ازین طبع سنگ آتش آمد فراز
جهاندار پیش جهان آفرین
نیایش همی کرد و خواند آفرین
که او را فروغی چنین هدیه داد
همین آتش آن گاه قبله نهاد
یکی جشن کرد آنشب و باده خورد
سده نام آن جشن فرخنده کرد
ز هوشنگ ماند این سده یادگار
بسی باد چون او دگر شهریار
کز آباد کردن جهان شاد کرد
جهانی به نیکی از او یاد کرد.
این کشف ارزشمند ایرانیان مرزی بود بین توحش و تمدن زیرا انسان پس از کشف آتش، از روشنایی و گرمای آن بهره گرفت. شبهای تیره را به روشنی تبدیل کرد و از غارنشینی کوچ کرده به شهرنشینی رسید.
با ابتکار جدید در کشف آتش، انسان سفال سازی را آغاز کرد و به آرامی به شناخت فلزات رسید، چرخ شارینش(:تمدن) با سرعتی چشمگیر به چرخش درآمد.
با مهار شدن آتش ایرانیان دریافتند که آتش برخی از ویژگیهای موجود زنده دیگر را در خود دارد، اگر به آن پیوسته خوراک نرسد یا اکسیژن آن نرسد آتشی وجود نخواهد داشت.
باد و بارن نیز سبب خاموش شدن آتش میگردد بنابراین از همان زمان پرستارانی برای آتش برگزیده شدند. چوب و هیزم برای آتش میآوردند، برای آتش خانههایی با معماری ساده و درخور آن ساختند که تاکنون نیز یادگارهای آن در ایران وجود دارد.
پرستارانی برای نگهداری روشنایی آتش، چوب خوشبو بر آن میگزارند و آتشکدهها همچنان برای زرتشتیان یکی از پایگاههای نیایش پروردگار است.
جشن سده، که یادگار #هوشنگ_شاه است تا به امروز همچنان بهیادگار ماندهاست و از آن زمان تاکنون هرساله ایرانیان، به روز #دهم_بهمن_ماه این جشن شکوهمند و شادیآور را در سرزمین ایران و در برخی از کشورهای دیگر جهان برگزار میکنند.
#خیام_نیشاپوری اندیشمند و چامهسرای بزرگ ایرانی، در کتاب «نوروز نامه» خود آوردهاست:
هر سال تا به امروز جشن سده را پادشاهان نیک عهد در ایران و توران بهجای میآوردند، پس از آن تا به امروز، زمان این جشن بدست فراموشی سپرده شد و تنها زرتشتیان که نگهبان ِ سنن باستانی بوده و هستند این جشن باستانی را برپا میداشتند.
#مردآویج_زیاری در سال۳۲۳ هجری قمری، جشن سده بزرگ و باشکوهی را در شهر سپاهان(اصفهان) برگزار کرد.
جشن سده در زمان #غزنویان نیز جشن سده دوباره گسترش یافت در آن زمان عنصری شاعر ایرانی در برگزاری یکی از جشنهای سده سرودهای درباره این جشن برای سلطان محمود غزنوی خواند که آغاز آن چنین است:
سده جشن ملوک نامدار است
ز افریدون و از جم یادگار است.
این کشف ارزشمند ایرانیان مرزی بود بین توحش و تمدن زیرا انسان پس از کشف آتش، از روشنایی و گرمای آن بهره گرفت. شبهای تیره را به روشنی تبدیل کرد و از غارنشینی کوچ کرده به شهرنشینی رسید.
با ابتکار جدید در کشف آتش، انسان سفال سازی را آغاز کرد و به آرامی به شناخت فلزات رسید، چرخ شارینش(:تمدن) با سرعتی چشمگیر به چرخش درآمد.
با مهار شدن آتش ایرانیان دریافتند که آتش برخی از ویژگیهای موجود زنده دیگر را در خود دارد، اگر به آن پیوسته خوراک نرسد یا اکسیژن آن نرسد آتشی وجود نخواهد داشت.
باد و بارن نیز سبب خاموش شدن آتش میگردد بنابراین از همان زمان پرستارانی برای آتش برگزیده شدند. چوب و هیزم برای آتش میآوردند، برای آتش خانههایی با معماری ساده و درخور آن ساختند که تاکنون نیز یادگارهای آن در ایران وجود دارد.
پرستارانی برای نگهداری روشنایی آتش، چوب خوشبو بر آن میگزارند و آتشکدهها همچنان برای زرتشتیان یکی از پایگاههای نیایش پروردگار است.
جشن سده، که یادگار هوشنگ شاه است تا به امروز همچنان بهیادگار ماندهاست و از آن زمان تاکنون هرساله ایرانیان، به روز دهم بهمن ماه این جشن شکوهمند و شادیآور را در سرزمین ایران و در برخی از کشور های دیگر جهان برگزار میکنند.
#خیام_نیشاپوری اندیشمند و چامهسرای بزرگ ایرانی، در کتاب «نوروز نامه» خود آوردهاست:
هر سال تا به امروز جشن سده را پادشاهان نیک عهد در ایران و توران بهجای میآوردند، پس از آن تا به امروز، زمان این جشن بدست فراموشی سپرده شد و تنها زرتشتیان که نگهبان ِ سنن باستانی بوده و هستند این جشن باستانی را برپا میداشتند.
#مردآویج_زیاری در سال۳۲۳ هجری قمری، جشن سده بزرگ و باشکوهی را در شهر سپاهان(اصفهان) برگزار کرد.
جشن سده در زمان #غزنویان نیز جشن سده دوباره گسترش یافت در آن زمان عنصری شاعر ایرانی در برگزاری یکی از جشن های سده سرودهای درباره این جشن برای سلطان محمود غزنوی خواند که آغاز آن چنین است:
سده جشن ملوک نامدار است
ز افریدون و از جم یادگار است.
این جشن به این سبب سده نام گرفته است که سد روز پس از زمستان ِ بزرگ برگزار میشود یعنی روز دهم بهمن هر سال که ماههای آبان، آذر و دی (نود روز) و ده روز از ماه بهمن، سد روز خواهد شد.
فرخی_سیستانی درباره زمان برگزاری جشن میگوید:
از پی تهنیت روز نو آمد بر شاه
سده فرخ روز، دهم بهمن ماه.
جشن سده، یکی از جشنهای ملی ایرانیان است و برگزاری آن مربوط به زرتشتیان ایران نیست چنانکه جشن نوروز و بزرگداشت شب چله را همهی ایرانیان پاس میدارند.
شایسته است تا دیگر جشنهای ایران باستان نیز که جنبه دینی زرتشتی ندارد و برگرفته از پدیدههای تاریخی، زاستاری و حماسی نیاکان ما در ایران است نیز همگانی شود و ایرانیان به برپایی آن افتخار کنند.
جشن سده = مهار شدن آتش.
جشن مهرگان = آیین پیمان و دوستی.
جشن تیرگان = حماسه آرش کمانگیر.
جشن سپندارمزگان = بزرگداشت جایگاه زنان.
از جمله جشنهای ملی ایرانیان است.
نقل از کانال ایـرانـیـان زرتـشـتــی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر