آتش وآذر، که به گویش ِ كوردى " آگر " و"هيرْ" نیزخوانده می شود، به باور ترادادی(:سنتی) مزدیسنان نام ايزدی است كه نگهبانى آتش را در دنیا بر دوش دارد.
نهمين روز از هرماه سی روزه در گاه شماری ترادادی زرتشتیان نیز به همين روی، آذر خوانده مى شود كه به چم و ماناك؛ روشنايى، نور و سو بازگو شده است.
واژه «آدريان» که به در برخی شهرها به جایگاه نگهداری آتش گفته می شود نیز از ريشه آتر يا آذر گرفته شده است.
آتشكده از دیرباز واز زمان هوشنگ در ایران بناشده است تا از آتش برای استفاده همه در هرشهر وروستا کاربری داشته واز آذر نگهداری وپاسبانى شده باشد. برای نگهداری آتش ازخوراك وچوب خوشبو بهره می گرفتند.
«آتَرپات» به كسى گفته می شود كه در پناه ِآتش است كه در بند ١٠٢ از اوستای فروردين يشت نام برده شده و «آذر پاد» نیز گفته مى شود.
خُوَرِنَه يا فرّ نیز از واژه اوستایی «خُوَارِنَنگْهه» برگرفته شده که همان گوهر آتش است ودر گویش پارسى آن را فر يا فره مى نامند.
فروغ، شكوه و بزرگى است كه از سوى اهورامزدا به پيام رسان، پادشاه وپاسایان داده می شود براى شهريارى منش نيك درآنان پایدار بماند.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
نهمين روز از هرماه سی روزه در گاه شماری ترادادی زرتشتیان نیز به همين روی، آذر خوانده مى شود كه به چم و ماناك؛ روشنايى، نور و سو بازگو شده است.
واژه «آدريان» که به در برخی شهرها به جایگاه نگهداری آتش گفته می شود نیز از ريشه آتر يا آذر گرفته شده است.
آتشكده از دیرباز واز زمان هوشنگ در ایران بناشده است تا از آتش برای استفاده همه در هرشهر وروستا کاربری داشته واز آذر نگهداری وپاسبانى شده باشد. برای نگهداری آتش ازخوراك وچوب خوشبو بهره می گرفتند.
«آتَرپات» به كسى گفته می شود كه در پناه ِآتش است كه در بند ١٠٢ از اوستای فروردين يشت نام برده شده و «آذر پاد» نیز گفته مى شود.
خُوَرِنَه يا فرّ نیز از واژه اوستایی «خُوَارِنَنگْهه» برگرفته شده که همان گوهر آتش است ودر گویش پارسى آن را فر يا فره مى نامند.
فروغ، شكوه و بزرگى است كه از سوى اهورامزدا به پيام رسان، پادشاه وپاسایان داده می شود براى شهريارى منش نيك درآنان پایدار بماند.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر