۱۴۰۰ آبان ۸, شنبه

گاهنبار شاه عباسی چیست؟

 موبد‌ نیکنام
زرتشتیان ساکن شهر کرمان گهنباری دارند که از آن به نام «گاهنبار شاه عباسی» نیز یاد می کنند.
زرتشتیان سالخورده این شهر اینگونه شنیده اند که در زمان صفویه که ظلم و ستم بر غیرمسلمانان در ایران با شدت بیشتری همراه بوده است.
 در بخشی از شهر کرمان که ساختمان سازی داشته اند. معمار وکارگران زرتشتی و مسلمان بایکدیگر کار می کرده اند، در پی حادثه یی یک فرد مسلمان با بی دقتی یک کارگر زرتشتی در هنگام کار کشته می شود. این رویداد برای مسلمانان  شهر کرمان ناگوار بوده ودرد سر ساز شده است.
مردم از حاکم شرع کرمان پرسش می کنند که چه باید کرد؟

حاکم چنین فتوا می دهد که فردی مسلمان دست خود را در عسل(یاشیره) فرو برده، آنگاه در دانه های ارزن گذاشته و هر تعداد دانه ارزن که به دست او چسبانده شود، به همان اندازه از زرتشتیان باید کشته شوند!

با این پیشنهاد نابرابر، زرتشتیان زیادی پیوسته کشته می شوند. در این هنگام شاه عباس که  در اصفهان زندگی می کرده شبی در خواب می بیند که گردباد و توفانی بزرگ از سوی بخش خاوری ایران (کرمان) به پاخواسته است.
از خوابگزاران می پرسد و از ماموران امنیتی جستجو می کند به او گزارش می دهند که بین مسلمانان و زرتشتیان در کرمان چنین روی داده است وهمچنان کشتار زرتشتیان ادامه دارد.

شاه عباس بیدرنگ دستور جلوگیری از این کشتار نابرابر را به حاکم کرمان می رساند و کشتار بی رویه زرتشتیان را در آن دوران به پایان می برد.

آنگاه که زرتشتیان از این بیداد و ستم روزگار رهایی می یابند، از همان سال گاهنباری را بنیان می گذارند که برای شادی روان درگذشتگان این رویداد نابرابر برپا شده و به یاد دستوری شایسته وبهنگام که شاه عباس داده است تا بیش ازین زرتشتیان کرمان نابود نشوند، همچنان این آیین باستانی که با داد ودهش همراه است به نام«گهنبار شاه عباسی» نیز در بین زرتشتیان کرمان برپا می گردد.

🔥🔥🔥🔥🔥🔥
برگرفته از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...