در علمِ ملل و نحل و کسبِ اطلاع بر مذاهب و ادیان نیز رنجِ فراوان برده و نه تنها مذاهبِ اسلامی را تتبع و غور رسی نموده(۱)بلکه ادیانِ دیگر مانندِ دینِ هندوان و مانویان و صابئین(که گویا مقصود حرانیان بودند که این نسبت را بر خود بسته بودند)و یهود(که به کثرتِ آنها در بلخ اشاراتِ متعددی در اشعارِ ناصر خسرو موجود است(۲)و نصاری و زرتشتیان را نیز تحصیل نموده(۳)و از کتابِ زند و پازند مکرر صحبت میکند.(۴)(ص ۲۷۵_۲۷۴)
یادداشتها:
۱. دیوان ص ۲۷۲ س ۲۱_ص ۴۱۱ س ۶ و خیلی مواردِ دیگری بهطورِ کلی در دیوان و سایرِ کتبِ او اشاراتِ لایحصی به مذاهبِ اربعهی سنت و ظاهریان و معتزله و قرامطه و حروریه و کرامیه و اقوالِ[آنها وجود دارد].
۲. از جمله دیوان ص ۱۲۸ س ۶ و ۸.
۳. دیوان ص ۸۹ سطرِ اخیر_ص ۱۷۴ س ۱۴_ص ۵۰۲ سطرِ اخیر_زرتشتیان نیز چنانکه از سطرِ ۱۶ ص ۳۸۶ استنباط میشود در بلخ فراوان بودهاند.
۴. دیوان ص ۱۴۳ س ۱۶ و چندین موردِ دیگر.
مأخذ: مقالات تقیزاده(جلد چهاردهم): زبان فارسی و ادبیات آن، زیر نظر ایرج افشار، تهران، انتشارات توس، چاپ اول ۱۳۹۰
نقل از درگاه Zoroastrian Wisdom
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر