در بخشی از سفرنامه ملافیروز چنین آمده که جمعی از زرتشتیان کرمان جهت دادخواهی به شیراز رفته بودند، زیرا والی کرمان مبلغ هنگفتی را به عنوان جزیه از آنها طلب کرده بود. در حینی که ملافیروز و پدرش در شیراز بودند، یک نفر از آن افراد نزد پدر ملافیروز رفته و ماجرا را به او شرح داد. ملاکاووس نیز دادخواهی آنها را در یک عریضه برای کریم خان زند نوشت و صبح روز بعد در دیوان خانه آن گروه زرتشتی را احضار کردند و در جلسه دربار و در مقابل کریم خان و وزرا، شرحی از ظلمی که بر آنها رفته گفته شد. کریم خان در همان جلسه به منشی خود دستور داد که فرمان همایون را به والی کرمان بنویسند مبنی بر این که هیچ کس حق ندارد پولی افزون بر دیگران به عنوان جزیه از زرتشتیان بگیرد. پس از صدور این فرمان، آن گروه به خواسته خود رسیده و شادمان به کرمان بازگشتند. قبل از سرودن این بخش، ملافیروز به ظلم بر زرتشتیان کرمان در دوران قدیم اشاره کرده بود و می گوید از آن زمان چنین سیاستی بر آن ها تحمیل شده بود.
وکیل آمد نشست آن گَه به دیوان
برش بستند صف از خان و سلطان
بشد آقا همان ساعت به درگاه
مر آن بیچارگان را بُرد همراه
به خدمت آنگهی آقا عیان کرد
عریضه داد و یک یک زان بیان کرد
وکیل از حال چون آگاه گردید
ز مظلومان ستم کوتاه گردید
بشد حکم همایون زود صادر
که ظلم اندر زمانِ ماست نادر
بیامد منشی و بنوشت فرمان
ابر عمّال و بر والی کرمان
که بنیاد ظلم از پا فکندیم
زِ هرجا و زِ هر ماوا فکندیم
رعیت را همی خواهیم دلشاد
که باشد از رعیت ملک آباد
به کرمان بر مجوس این ظلم دیدم
عجب ظلمی بر ایشان من شنیدم
ازین پس آنچه می باشد مقرّر
بگیرد مُجتنب شو از مکرّر
نباید از آن گیری زیاده
برابر کِی یکی گردیده با ده
مرتسم کرد آن منشور را زود
بسی از لطف، تحقیقات فرمود
مران آن بیچگاران را داد فرمان
ز حق دردِ دلشان یافت درمان
ز ایزد آرزوهاشان برآمد
غم و ظلم و ستم جمله سرآمد
به صد خوبی به کرمان بازگشتند
از آن در خلق با اعزاز گشتند
ز بهدینان سرآمد ظلم و بیداد
خدا دادِ ضعیفان داد از داد
ز بابم جمله بهدین شاد گشتند
که از وی زان ستم آزاد گشتند
اگر گویم گزارش های شیراز
کجا آید به گفتن آن همه راز؟
ازینسان کرده شد آن جا فراوان
اگر گویم نیاید آن به پایان....
سفرنامه ملافیروز، گردآورنده و گزارنده خسرو کیان راد، تهران؛ هیرُمبا ۱۳۹۸
🍁🍁🍁
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
۱۳۹۹ دی ۲۱, یکشنبه
دادخواهی زرتشتیان کرمان
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
جشن سپندارمزگان
#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...
-
در سال ۳۰۷ خورشیدی فردی به نام “مرداویچ” فرزند زیار بر تبرستان دست یافت و پس از آن قم، کاشان، اصفهان، همدان و اهواز را گشود و حکومت زیاریا...
-
☀️نماد خورشید. خورشید نماد روشنایی در ایران باستان خورشید روشنایی و گرما میبخشد و نشانهِ زندگی و سرچشمهِ نیروی (انرژی) آدمی و کیهان است...
-
اَشا در فرهنگِ زرتشتی عبارتی است بسیار پُر معنی و عالی و اَشو یا اَشه وَن به کسی گفته می شود که دارای فضیلت اشویی و پارسایی باشد و این نع...
-
چیدمان هفت سین در خوان(:سفره) نوروزی از جلوههای ویژه جشن نوروز است. عدد هفت یکی از عددهای سپنت و ورجاوند و برگزیده در فرهنگ ایرانی و باور...
-
حاجی فیروز دلقک ملی یا قهرمان ملی؟ در پانزدهم آبانماه سال۲۳شمسی عُمَر خلیفه دوم اسلام و اعراب مسلمان و عامل کشتار هزاران ایرانی بدست یک بر...
-
اخوان ثالث از موسیقیدانان و چامهسرایان نام آشنای معاصر است. وی در بیشتر سبکها چامه سروده است. آنچه که در چامههای او دیده میشود گویای م...
-
کورش نیکنام واژه «اَمِشَه سپنتَه» در اوستا به چِمار(:معنای) بی مرگان سپند(:مقدس) آمده است. (اَ = واک منفی، مِشَه = مرگ و نیستی، سپنته =مقد...
-
برخی جانوران در اندیشه مردم باستان نقشی اساسی دارند و نیروهای ماورایی و فوق انسانی به آنها نسبت داده میشود. مردم دوران باستان با این باور ...
-
روز اردیبهشت از ماه اردیبهشت، برابر با دوم اردیبهشت جشن اردیبهشتگان نام دارد. اردیبهشت از واژه اوستایی #اشا_وهیشتا گرفته شده است که به م...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر