۱۳۹۹ شهریور ۳۰, یکشنبه

آیين نیک نیاکان ایرانی‌مان دوباره به‌سوی رویيدن است

 به✍️موبد موبدان جهانگير اوشيدری، نویسنده و پژوهشگر آیین و تاریخ‌ زرتشتیان.



خوانندگان گرامی، آیین بهی پس از هزارها سال مانند درخت تنومندی است که در زیر هزاران خروار خاشاک به خاک سپرده شده بود و امروزه جوانه‌های نورس آن سر بر کشیده و نمودار گردیده‌اند.
بر پیمان دانشمندان و پژوهشگران بی‌کینه روشن اندیش است که این درخت کهن سال تنومند و برومند را آبیاری کنند تا شاخ و برگ آنها گسترش پیدا کند و دنیایی را از میوه‌های پر دانش خود بهره‌مند سازد.
باید زنگارهای سد ساله‌ها را از پیام زرتشت زدود.
آیین زرتشت وارون(:برخلاف) دیگر دین‌هاست که نمایندگان و پیشوایانشان خود را نماینده خدا و پیغمبر او به‌شمار می‌آورند و چنین گفته و نمایانده‌اند که خدا به‌ سراغ آنان رفته و آنها را به پیامبری و نمایندگی خویش برگزیده است.
در آیین زرتشت این پروردگار نیست که زرتشت را می‌شناسد و به‌ سراغ او می‌رود وانگه این زرتشت است که می‌اندیشد و در درون خود فرو می‌رود خرد را بکار می‌گیرد و پروردگار را می‌شناسد و خود را به او نزدیک می‌کند. در دیگر دین‌ها این خدایشان است که به گفتگو با نماینده و پیغمبر خود می‌پردازد و دستور می‌دهد. خشم می‌گیرد. مهربان می‌شود و خدای آنها می‌خروشد. در آرامش فرو می‌رود. فریاد می‌کشد و به کیفر می‌رساند و به بیم و هراس می‌اندازد. نرمی می‌کند و مهرورزی نشان می‌دهد. بدینگونه این خدا با دگرگونی‌های روانی و خانوادگی و محیط پیرامون، نماینده‌اش در روی زمین دچار دگرگونی می‌شود و گفتارهای ضدونقیض و ناسازگار سرازیر می‌کند.
ولی در اندیشه و گفتار زرتشت در هیچ جا و به‌ هیچ روی دوگانگی یافت نمی‌شود. او یک راه را برگزیده است و همچنان با خرد توانای خود آن را دنبال می‌کند. او می‌کوشد تا راه نیکبختی را بروی آدمیان بگشاید.
خدا در اندیشه زرتشت هیچگاه از ژرفای آنها به زمین نیامده و خود را آمیخته راه و روش ناپسند انسان‌ها نکرده است و آنها را به بیراهه نکشانده و خشم و کینه نگرفته است. این زرتشت است که به یاری اندیشه پرواز می‌کند تا با خرد توانای خویش به جستجوی نادانستنی‌ها بپردازد. او برای پیدا کردن رازهای نهفته می‌رود و سربلند و کامیاب باز می‌گردد.
زرتشت اهورامزدا را در جهان هستی می‌اندیشد و از او برای خوشبختی جهان نیرو می‌جوید.
کیش زرتشت پس از یورش اسکندر و تازیان بیابانگرد بر سرزمین اهورایی ایران که نسک‌ها را سوزاندند و به آب انداختند و مردان را سر بریدند و بر زنان و دختران تجاوز کردند و آنان را به بردگی بردند و کودکان را که به حال خود رها کردند.
این همت ایرانیان زرتشتی و خواست پروردگار بوده که آیین زرتشت تا به امروز به ما رسیده و سرپا مانده است.
اکنون هنگامی‌ست که جوانه‌های نورس آن از دوروبر آن درخت کهن سال با شتاب هرچه بیشتر رو به رویش گزاشته و دنیای امروز را به شگفتی واداشته است. پژوهشگران خاور و باختر پژوهش در این آیین را پیگیری می‌نمایند و هر ساله چندین نسک درباره فلسفه آیین زرتشت بدست این دانشمندان روشن اندیش و درست بین به جهانیان هویدا و نشان داده می‌شود و زنگارهایی که بدست بد اندیشان یاوه‌گو و بدخواهان و بدسرشتان کوتاه اندیش و ددمنش که به آن بسته‌اند از چهره پر فروغ فرهنگ ایران زمین مانند دری گرانبها در پهنه گیتی می‌درخشند، می‌زدایند.


نقل از درگاه ایرانیان زرتشتی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...