۱۳۹۹ شهریور ۳۰, یکشنبه

پرهیز از خوردن گوشت چیست؟ چرا نباید در روز های گماشته شده گوشت خورد؟ روز های نَبُر چیست؟

 روزه گرفتن و نخوردن خوراکی در درازای روز، در آیین زرتشتیان نیست زیرا آنان باور دارند که تن جایگاه روان است و هنگامی که تن کمبودی داشته باشد، روان آزرده خواهد شد.
مزدیسنان به باور ترادادی(سنتی) خود، در هر ماه در روزهای گماشته شده ای که نَبُر nabor نام دارد، آن ها هیچ گونه خوراکی که در آن گوشت به کار رفته باشد، نمی خورند. نام روزهای نَبُر در گاه شماری ترادادی(سنتی) زرتشتیان؛ #وهمن #ماه #گوش و #رام است که روزهای پرهیز از خوردن گوشت شمرده می شود.
اندیشه ی این پرهیز نخست این است که به شَوَند «وهمن» که امشاسپندی با فروزه ی نیک اندیشی است با ایزدان همکار آن که ماه، گوش و رام می باشند. آدمی باید نیک اندیشی خود را در چنین روزهایی به ویژه در برابر جانداران نیز آشکار کند. دوم این که از نابودی جانوران تا اندازه ای جلوگیری شده باشد و نیز این که با نخوردن گوشت در زمان های گماشته شده در هر ماه، کیستی آدمی در آنان افزوده گردد و ویژگی های جانوری و ددمنشی در او کاهش یابد.

روز های نَبُر در گاهشماری مَزدَیَسنان،
به چم پرهیز از خوردن خوراک گوشت‌دار برای یاری رسانی و پشتیبانی به جانوران سودمند است، گذشته از آن خوردن بیش از اندازه گوشت و خوراک های گوشت‌دار زیان‌بار است.

در هیچ سرزمینی
در هیچ فرهنگی
در هیچ گاهشماری
چنین روزی را نمی‌توان یافت، فرهنگ نیک و بجای ایران زمین با دیگر فرهنگی ها سنجیدنی نیست..!!!

برگرفته از شده از
درگاه پژوهنده فرهنگ ایران
#کورش_نیکنام
🔥🔥🔥

نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...