نوشتارهایی
از موبد فیروز آذر گشسب
برای رسیدن به درجه رسایی و كمال و
برخورداری از جاودانگی و فروغ و روشنایی فردوس، اشوزرتشت در گاتها مراحلی تعیین
فرموده و هر كدام از آنها را به گونهای شرح داده و توصیف كردهاست. بهطوری كه در
بند اول هات 30 برای درك خوشبختی و بهرهمندشدن از رسایی را چهار نكته دانستهاست
كه پس از ذكر ترجمه متن این بند به شرح آنها خواهیم پرداخت. در بند اول از هات 30
چنین آمدهاست:
(اینك برای
جویندگان حقیقت و مردم دانا از این دو پدیده بزرگ سخن خواهم گفت و روش ستایش
خداوند جان و خرد و نیایش وهومن یا منش پاك را بیان خواهمكرد، همچنین از دانش
خدایی و آیین راستی اشا گفتوگو خواهمكرد تا با برخورداری از رسایی، نور حقیقت را
دریابید و از نعمت فردوس بهرهمند شوید!
بهطوری
كه خوانندگان گرامی ملاحظه خواهندفرمود، اشوزرتشت لازمه برخورداری از رسایی و
بهشت را آگاهی كامل از دو نیروی متضاد سپنتامینو و انگرهمینو دانستهاست. در این
بند میبینیم چگونه پیغمبر آریایی خطاب به جمعیتی كه برای شنیدن سخنان او به گردش
حلقه زدهاند میفرماید:
((امروز میخواهم
بر جویندگان حقیقت و پژوهشگران و روشنبینان درباره دو پدیده بزرگ یا دو نیروی
ضدین خیر و شر كه زاییده اندیشه خود بشر است، سخن بگویم و حقایقی را روشن سازم.
همچنین
درباره طرز ستایش و پرستش پروردگار را كه باید با خلوص نیت و ایمان كامل و نیایش و
بزرگداشت وهومن یعنی افكار بزرگ و اندیشههای پاك كه مایه سعادت و خیر و بركت و
پیشرفت و آبادانی جهاناند انجام شود، آگاه سازم. همچنین راه تحصیل دانش الهی و
واقعی را كه جز در پرتو اشا یعنی راستی و پاكی و از خودگذشتگی میسر نمیشود، به
شما نشان دهم). منظور آن وخشور از دانش الهی و واقعی نیز دانشی است كه در راه سود
اجتماع و آبادانی كشور و پیشرفت ملت به كار بردهشود. دانشی است كه خالی از حب و
بغض و منافع فردی و شخصی باشد. دانش واقعی آن نیست كه برای نابودی بشر به كار بردهشود،
بهطور مسلم این دانش هنگامی به سود اجتماع و مفید خواهدبود كه صاحب آن اصل راستی
و درستی و پاكی و طهارت را رعایت كند.
شخصی كه
دارای افكاری پلید و ناشایسته باشد، بدیهی است معلومات و اطلاعات خود را به ضرر
جامعه و تنها به نفع خود به كار خواهدبرد.
پس دانش
الهی و واقعی مبنای آن بر راستی و پاكی و از خودگذشتگی و محبت به همنوع قرار گرفتهاست
و میتواند انسان را به درجه كمال برساند.
بنابراین
با توجه به مفاد این بند میتوان برخورداری از رسایی و رسیدن به بهشت خرم و پرفروغ
را بهطور خلاصه و به شرح زیر بیان كرد:
- 1آگاهی
كامل داشتن و مومن بودن به دو اصل نیك و بد و مثبت و منفی و مبارزه همیشگی این دو
اصل ضدین با یكدیگر؛
- 2ستایش
هستی بخش دانا از روی خلوص نیت و صدق و صفا و ایمان و توكل داشتن به مبدأ كل از
روی مهر و محبت و نه از روی ترس و اجبار؛
- 3پرورش
فروزه وهومن یا اندیشه پاك و عقل و خرد و استعداد ذاتی و تسلطیافتن بر وسوسههای
شیطانی و افكار ناشایست و پلید؛
- 4كسب دانش
واقعی از طریق راستی و پاكی و پارسایی و پرهیزكاری.
نوشته:
موبد فیروز آذرگشسب
نقل از تارنمای دین بهی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر