موبد نیکنام
واژه « بَرسَم» در واژگان اوستایی به ریخت(:شکل) «بَرِسمَن» آمده است.
شاخه هایی از گونه ای گیاه در ایران باستان بوده که پیشوایان دینی در برخی از تراداد(:سنت) های آیینی آن را به دست می گرفتند تا نشانی از برپایی آیین هایشان باشد.
پس از آن گاهی از شاخه درختان "انار" و "گز" استفاده شده است. اکنون در آیین یزشن خوانی که در واژ یشت گاهنبار برگزار می شود. از ۳۳ دانه میله سیمین(:نقره ای) استفاده می شود.
یزشن خوانی آیینی ویژه است که در روز نخست از هر چَهره(:نوبت) گاهنبار شش گانه در سال برگزار می شود، موبدان در یزشن گاه،(اتاق کناری آتشگاه) نشسته و با سرایش ۷۲ هات یسنا، ساقه های هوم را با اندکی آب در هاون می کوبند، همزمان شاخه های «برسم» را نیز بر دست می گیرند.
گفتنی است در آیین واژ یشت میله های سیمن(:برسم) را با نخ های باریکی به هم بسته و استفاده می کنند. میله ها را در «بَرسَمدان» که بالای آن به ریخت هلال ماه است و به آن «ماهروی» نیز می گویند گذاشته و آیین یزشن خوانی گاهنبار برگزار می شود.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
واژه « بَرسَم» در واژگان اوستایی به ریخت(:شکل) «بَرِسمَن» آمده است.
شاخه هایی از گونه ای گیاه در ایران باستان بوده که پیشوایان دینی در برخی از تراداد(:سنت) های آیینی آن را به دست می گرفتند تا نشانی از برپایی آیین هایشان باشد.
پس از آن گاهی از شاخه درختان "انار" و "گز" استفاده شده است. اکنون در آیین یزشن خوانی که در واژ یشت گاهنبار برگزار می شود. از ۳۳ دانه میله سیمین(:نقره ای) استفاده می شود.
یزشن خوانی آیینی ویژه است که در روز نخست از هر چَهره(:نوبت) گاهنبار شش گانه در سال برگزار می شود، موبدان در یزشن گاه،(اتاق کناری آتشگاه) نشسته و با سرایش ۷۲ هات یسنا، ساقه های هوم را با اندکی آب در هاون می کوبند، همزمان شاخه های «برسم» را نیز بر دست می گیرند.
گفتنی است در آیین واژ یشت میله های سیمن(:برسم) را با نخ های باریکی به هم بسته و استفاده می کنند. میله ها را در «بَرسَمدان» که بالای آن به ریخت هلال ماه است و به آن «ماهروی» نیز می گویند گذاشته و آیین یزشن خوانی گاهنبار برگزار می شود.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر