آیا تاکنون نخواندهاید که به هنگام میلاد مسیح، مژده و نویدش را به چوپانان میبرند و چوپانان گوسفندانش را رها میکنند و به دیدن پیغمبر نو رسیده میشتابند؟
آیا از خود نپرسیدهاید که در سرتاسر انجیل آیا زمان زایش مسیح نمیبایست تابستان که فصل چرای گوسفندان است باشد؟
و چرا هیچ اشارهای به زایش مسیح در زمستان نیست؟ آنهم در سردترین و بلندترین شب سال که هیچ چوپانی گوسفندانش را به بیابان نمیبرد.
در سده چهارم میلادی بر اثر اشتباهی که در سنجش و رایانش سال بهیزکها رخ داد روز ۲۵دسامبر را بجای روز ۲۱دسامبر روز زایش میترا دانسته و زایش عیسا مسیح را نیز در این آغاز سال قرار دادند. اشاره سنایی نیز با این برابر و یکی است:
به صاحب دولتی پیوند اگر نامی همی جویی
که از پیوند با عیسا چنان سرشناس شد چله.
برگزاری #شب_چله از راه ایران به گستره رومیان راه یافت و جشن #ساتورن خوانده میشد.
جشن ساتورن پس از مسیحی شدن رومیها هم ارزش خود را از دست نداد و ادامه یافت که در همان نخستین سده آزاد شدن پیروی از مسیحیت در میان رومیان، با پذیرش سرپرست آنهنگام کلیسا، کریسمس(آیین برگزاری میلاد مسیح) را ۲۵دسامبر قراردادند که ۴روز و در سالهای کبیسه سه روز پس از #چله که شب ۲۱دسامبر است و اندریافت هر دو واژه هم یکی است. از آن پس این دو میلاد کموبیش باهم برگزار میشدهاند.
آراستن درخت #سرو و #کاج در کریسمس هم از ایران باستان برگرفته شده است، زیرا که ایرانیان به این دو درخت بویژه #سرو به چشم نماد پایداری در برابر تاریکی و سرما مینگریستند و در #خور_روز در برابر #سرو میایستادند و پیمان میبستند که تا سال دیگر یک نهال #سرو دیگر کشت کنند.
بنابراین نویل اروپایی(سالروز زایش مسیح) همان شب چله است، و نویل راستین، معنی دگرگونی و جنبش شتوی در ٣٠ آذر برابر با ٢١دسامبر است.
#دکتر_میرجلالالدین_کزازی استاد زبان و ادبیات پارسی، بهنگاره ایزدمهر در آیین #شب_چله و پیروی مسیحیان از این آیین در شب کریسمس اشاره کرده و میگوید:
مهرپرستی یا میترائیسم از مرزهای ایران فراتر و به رم رفت.
پادشاهان رم به آن گرویدند و دین رسمی رم شد.
#یولیانوس(ژولیان) یکی از پادشاهان رومی گروه گروه مردم ترسا را به دین مهر میکشاند و فراخونی میکرد.
هنوز هم نیایشهای این شاه رومی با مهر برجاست. «ای پدر در آسمان نیایش مرا بشنو».
یولیانوس در این نیایش خدا را پدر مینامد. این نامی بود که ترسایان به پیروی از مهرپرستان بر خدای خود گزاشتند. رومیان سالهای بسیار زایش مهر و شب چله را جشن میگرفتند و آن را آغاز سال میدانستند. حتا پس از گسترش دین مسیحیت، باز کشیشان نتوانستند از گرفتن این جشنها جلوگیری کنند و ناچار شدند به دروغ این شب را زادروز زایش عیسا بشناسانند تا روز ۲۵دسامبر را به بهانه زایش عیسا جشن بگیرند نه زایش ایزدمهر.
هنگامیکه به آیین و برگزاری مسیحیان در کریسمس نگاه میکنیم بسیاری از نشانههای ایرانی را در این آیین درمییابیم.
ایرانیان کهن در شب چله درخت سروی را با دو رشته نوار نقرهای و طلایی میآراستند.
سپس مسیحیان درخت کاج را به پیروی از مهرپرستان و ایرانیان تزیین کردند.
مهر(میترا) از دوشیزهای بهنام «آناهیتا» در درون غار تاریکی پای به گیتی مینهد که سپس مسیحیان عیسا را جایگزین مهر و مریم را جایگزین آناهیتا قرار دادند.
یکی دیگر از وام گیریهای مسیحیان از مهرپرستان، روز مقدس مسیحی به معنی یکشنبه است.
ساندیSunday به معنی روز خورشید یا مهر است که روز ورجاوند مهرپرستان بود.
#ارنست_رنان درباره آیین مهرپرستی گفته است: اگر عیسویت به هنگام گسترش خود بر اثر بیماری مرگ ماری باز میایستاد، سراسر جهان به «آیین مهر» میگروید.
#چله زادروز #ایزدمهر_میترا است.
ایزدی که در کیش میترائیسم ستایش میشد و این دین، یکی از کارسازترین آیینی بود که نخست در خاور و سپس در باختر و در دین مسیحیت رد پای بسیاری از خود بهجای گزاشت.
ریشه واژه یلدا از آن زبان سریانی است و به معنی زایش است.
در برخی اسناد و بنمایهها آمدهاست که پس از مسیحی شدن رومیان،٣٠٠سال پس از زادمان عیسا مسیح، کلیسا جشن زادمان مهر را همچون زادروز عیسا پذیرفت، زیرا زمان درست زایش وی آشکار نبود. بهدرستی چله یک جشن آریایی است و پیروان میترائیسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار میکردهاند.
هنگامیکه میترائیسم از تمدن ایران باستان به دیگر سرزمینها جهان ترابرده شد، در روم و بسیاری از کشورهای اروپایی روز ۲۱دسامبر همچون زایش میترا جشن گرفته میشد اما پس از سده چهارم میلادی در پی اشتباه محاسباتی، این روز به ۲۵دسامبر جابجایی یافت و از سوی مسیحیان همچون روز کریسمس جشن گرفته شد. از اینروست که تا امروز پاپانویل با جامه و کلاه «موبدان» نمایان میشود و درخت سرو و ستاره بالای آنهم یادگاری از کیش مهر است.
شب چله بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است.
این شب به هنگام غروب آفتاب از سیام آذر آخرین روز پاییز آغاز میشود و تا برآمدن آفتاب در یکم دی نخستین روز زمستان به پایان میرسد که با دگرگونی زمستانی برابر است و به همین دلیل پس از آن بلندی روز بیشتر و بلندی شب کوتاهتر میشود.
به✍️مهندس فداکار دکترای نجوم
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر