۱۴۰۰ آبان ۲۲, شنبه

کروی بودن زمین در اوستا

 


🔺 در كتاب سپنته اوستا چندين بار از گرد بودن زمين و گردش آن گفتگو شده و آن را با واژه «سكارنا» به چم گرد و گردنده و گوی مانند بودن بيان داشته‌است.

  

🔹 همچنين در «آبان‌يشت» قطعه 38 آمده‌است كه : «نريمان گرشاسب آرزو كرد كه در روی اين زمين فراخ و گرد و گردنده دور كرانه بتازد و بر دشمن چيره شود»

  

🔸 در قطعه 95 «مهريشت» نیز ، از مهر ياد شده و آمده ‌است كه : «مهر در هر غروب و آغاز شب به روی كره ‌زمين می ‌آيد و دو كرانه اين زمين فراخ گرد و گردنده دور كرانه را می ‌پيمايد.»

  

🔻 حتی فردوسی نیز در شاهنامه به گرد بودن زمین اشاره کرده است:

 

جهان پر شگفت است و تن هم

شگفت/

 

نخست از خود اندازه باید گرفت/ 

 

دگر آن که این گرد گردان سپهر/

 

همی نو نمایدت هر روز مهر/

 

▪️این در حالی است که ۲۰۰۰ سال پس از زرتشت در اروپا کشیشان مسیحی در پی سوزاندن گالیله بودند بخاطر اینکه نظریه گرد بودن زمین را داده بود.

 

این جستار ، شناخت دیرینه ایرانیان از گیتی و زمین را به خوبی نشان می دهد. ایرانیان حتی مدارهای نیمروزی (نصف النهار) به دور زمین طراحی نموده بودند و مرکز آغاز آن ، شهر  «نیمروز» ( که اکنون یکی از شهرهای افغانستان است) بود که امروز استعمارگران غربی به جای شهر نیمروز از گرینویچ به عنوان مرجع زمان یاد می کنند.


برگرفته از درگاه زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...