۱۴۰۰ آبان ۲۲, شنبه

نقش زنان در ۳۵۰۰سال پیش در ایران و تمدن ایلام

 🔹ایران زمین همیشه سرزمینی بوده است که زنان همیشه قابل اهمیت و احترام بوده اند و چه بسا که در هزاره های قبل از میلاد در خوزستان زنان صاحب منصب صاحب پست های اداری وجود داشته اند، ایلامیان که خواستگاه آنان دشت های شوش و شمال خوزستان می باشد از دیرباز به اهمیت دادن به زنان معروف بوده اند، بطوری که در اولین تقسیم بندی زمانی تاریخ ایلام در جامعه آنها زن سالاری رواج داشته است!


🔹از یافته ها و کتیبه های شاهان ایلام خصوصا از ۱۵۰۰ تا ۱۱۰۰ قبل از میلاد به خوبی مشخص است که زنان چه نقشی در جامعه و حتی سازمان های اداری ایفا میکنند.


🔹کتیبه های تپتی آهار در هفت تپه بیان میکند که او معبد بزرگ ایزدان ایلامی را به چندین زن سپرده است و حتی بازگو میکند که شب هنگام پاسداری از معبد مقدس در اختیار زنان است، او در کتیبه ای دیگر نقل قول میکند  امین اموال قصر یک زن باهوش به نام گینادو است، که بعدها با خود او نیز ازدواج می کند.


🔹گزارشهای دیگر باستان شناسی نشان می دهد زنان در تمدن ایلام با مردان از حق ارث برابر برخوردار بودند ،چه بسا وصیت هایی در شوش یافت شده اند که شخصی پسران خود را وصیت می کند به شرطی حق دارند از ارث بهره برند که سهم خواهران خود را به همان اندازه پرداخت کنند.


📚 منابع:

#شهریاری ایلام، والترهینتس

#تاریخ وتمدن ایلام، یوسف مجیدزاده

برگرفته از درگاه زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...