۱۴۰۰ تیر ۴, جمعه

فریدون خسرو اهرستانی

 

فرتوری از "فریدون خسرو اهرستانی" از کنشگران زرتشتی که فریدون پارسی نیز نامیده می شد.
 مشروطه‌خواهی که به شوند فعالیت‌هایش در برابر زورگویان، در زمان استبداد صغیر، به دستور "محمد‌علی‌میرزا" کشته شد.

قتل فجیع "فریدون" موج بزرگی از خشم مردم تهران را سبب شد، این دوبیتی را مردم تهران در تظاهرات بزرگی که انجام دادند و خواستار دادخواهی بودند، فریاد زدند.

🔹فریدون خسرو اهرستانی؛ از بنیان‌گزاران انجمن زرتشتیان تهران و رئیس "تجارت‌خانه جهانیان" در شهر تهران بود. او جوانی غیور و پرشور بود که با گروه زیادی از مشروطه‌خواهان ارتباط پیدا کرده و در نشست های شبانه آنها شرکت می کرد. گردهم آیی انجمن آذربایجانی‌ها نیز بیشتر در خانه"فریدون" تشکیل می شد.

🔹یکروز در جریان فعالیت‌های بانکی "تجارتخانه جهانیان" از یکی از دوستان آزادی‌خواه خود که در بانک روس کار می‌کرد، شنیده بود که: "محمد علی میرزا" برای تامین هزینه‌ی خود، زیرپوش مروارید بافت مادرش را که جز جواهرات سلطنتی بوده در بانک روس گرو گذاشته و پول دریافت کرده است.

🔹"فریدون" این خبر را به مشروطه‌ خواهان می‌رساند تا مبادا تمام جواهرات سلطنتی با این شیوه از دست برود. مجاهدان مشروطه این خبر را در شهر پخش می‌کنند. پس از چندی استبداد حاکم  متوجه می شود که این خبر را "فریدون خسرو" درز داده است بنابراین دستور کشتن وی داده می شود.

🔹شبانگاه ۱۸ نفر به خانه اش وارد شده، او را از رختخواب بیرون کشیده به شیوه ناگواری در برابر چشم همسرش که تنها چهار ماه از زناشویی آنان گذشته بود. فریدون را می‌کشند.
همسرش برای پشتیبانی از شوهرش در برابر آنان ایستادگی می کند و با دست، شمشیر یکی از مهاجمین را می‌گیرد، پس از فرار  قاتل ها، او نیز در پی وحشت وخون‌ریزی زیاد بیهوش می شود.

🔹این قتل که به دستور "محمد علی میرزا" و به دست "صنیع حضرت" و گروهی اوباش انجام می‌شود، خشم و هیجان  مشروطه خواهان را افزایش می دهد.
مردم تهران پس از قتل "فریدون" سخت آزرده شده، به خیابان‌ها می‌آیند و شعار می‌دهند:
قتل "فریدون" گبر خونِ سیاووش شد
خیمه مشروطیت جمله سیاهپوش شد


پس از این قتل، دادخواهی‌ مشروطه‌خواهان بیشتر می شود. انجمن آذربایجانی ها نیز خواهان مجازات عاملان این قتل می شود هرچند ترتیب اثری داده نمی شود، تا اینکه پس از پیروزی مشروطه‌خواهان درتهران، دادگاهی تشکیل می شود و در همان زمان عاملان این جنایت به سزای عمل خود می‌رسند.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
برگرفته از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...