۱۴۰۰ خرداد ۱۲, چهارشنبه

ساسانیان و مزدیسنا

 ✅در دوره ساسانیان  ایران با سه خطر دینی مواجه شد و هر سه بار همت ساسانیان این خطرها را دفع کرد. نخستین بار مانی میان رودانی ( بین النهرینی) با آوردن دین جهانی و پیامی متضاد با روح پویا و زندگی جوی ایرانی، نزدیک بود که شیرازۂ جامعه مبتنی بر مالکیت و خون ایرانی را در هم ریزد، ولی واکنش روح ایرانی به صورتدفاع دین زردشتی و رواج سنتهای آن این خطر را در هم شکست.

✅دوم بار مسیحیت در سیاست رومیان آلتی شد برای رخنه سیاسی و نفوذ اجتماعی در میان ایرانیان مسیحی شده، و زمانی که دولت روم به قصد برافکندن ایران تهیه می دید، پیروان مسیح در ایران «ستون پنجمی» درست کرده، برای « پیروزی قوم خدا [= رومیان ]» و نابودی مدافعان ایران دعا می کردند. اگر مسیحیت در ایران پیروز شده بود، استقلال ملی و فرهنگی ایرانیان نابود می شد و ایران به صورت ایالتی از روم مسیحی در می آمد. باز این ساسانیان بودند که با رواج دین نیاکانشان در حکم «آیین رسمی کشور، سیاست را با دولت در آمیختند تا به بهانه دفاع از دین، از میهن دفاع کنند و به بهانه دفاع از میهن، آیینهای سنتی خود را نگاه دارند و در این کوشش پیروز شدند.

✅بار سوم در سده ششم میلادی بود که آشوبگران سیاسی و هرج و مرج جویان اجتماعی و اقتصادی زیر لوای اباحی گری «مزدکی» تیشه بر ریشه های جامعه ایرانی زدند و چیزی نمانده بود که انضباط اجتماع و شالوده های خانواده ایرانی را به کلی در هم ریزند؛ باز هم واکنش روح ایرانی در سیاست محکم و قوانین عادلانه انوشیروانی تجلی کرد و میراث و جامعه ایرانی نجات یافت.

برگرفته از درگاه زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...