۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۳, پنجشنبه

ظروف مرمری شهر سوخته

 ✅ساخت ظروف مرمری از صنایع پایه در شهرسوخته بوده است. با توجه به وفور ظروف و دیگر اشیای مرمری در این محوطه باستانی می توان تصور نمود که شهر سوخته یکی از مراکز مهم تولید اشیای مرمری در هزاره سوم پیش از میلاد در نیمه شرقی فلات ایران بوده است. گواه این نکته، وفور ظروف کامل در شهر سوخته و نیز قطعات زیادی است که به صورت ناتمام در کاوشها به دست آمده و برای بازسازی مراحل مختلف تولید آنها مهم است. ظروف مشابهی از موندیگک، محوطه های دلتای تجن، پاکستان، شوش و جنوب میانرودان (گورستان سلطنتی اور) یافت شده که نشانگر توزیع و چرخش آنها در یک شبکه مبادلاتی گسترده است. بنابراین، می توان پذیرفت که حداقل بخشی از ظروف مرمرین شوش و میانرودان از شهرسوخته وارد می شده است.

✅ساخت ظروف مرمری را می توان به چهار مرحله زیر تقسیم نمود

🌺١. مرحله نخست: شکل دادن به ظرف در یک قطعه سنگ به طور خشن که احتمالا با یک چکش و اسکنه مفرغی انجام می شد.

🌺۲. مرحله دوم: خالی کردن حفرة درونی ظرف با استفاده از نوعی مته نوک پهن که دارای حرکتی چرخشی بود. این کار با استفاده از مته های مخصوصی انجام میشد که بسته به نوع و شکل ظرف، متفاوت بود؛ برای مثال برای ساخت هاون های کوچک ابتدا از یک مته فلزی دارای قطر کم برای ایجاد یک حفره کم عرض استفاده می شد و به تدریج برای بزرگتر کردن حفره، متهای با قطر بیشتر به کار می رفت. استفاده از منه با قطر بیشتر امکان تعريض حفره را فراهم می نمود؛ اما در ساخت کاسه های مخروطی به نظر میرسد که تکنیکهای دیگری استفاده می شد که عملا ساده تر بودند.

🌺٣. مرحله سوم: نازک کردن دیواره ظرف به وسیله ابزارهای ساینده که با پرداخت کننده های ریز و درشت انجام می شد

🌺۴. مرحله چهارم: ظرف به طور کامل پرداخته و احتمالا حرارت داده میشد.

✅ظروف مرمری شهرسوخته را می توان به سه گروه تقسیم نمود:
🍁۱. کاسه های مخروطی
 🍁۲. جام های پایه دار
 🍁۳. هاون های استوانه ای

نقل از درگاه زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...