۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۳, پنجشنبه

تاثیرات ایرانی

 ✅تمدن پارتی - ساسانی تمدن متمایزی بود که به دو دودمان نیرومند اتکا داشت. این تمدن بر جوامعی که با آنها تماس یافته بود تاثیر زیادی گذاشت.
آیین زرتشتی گذشته از آنکه «عالی ترین ترجمان نبوغ ایرانی» است، مهمترین تاثیری که ایران بر ملتهای دیگر گذاشته نیز بشمار می رود. چون بواسطة فقدان مدارك عینی و مستدل معلوم کردن دقیق و مسلم مبادلات اندیشه های دینی و فلسفی دشوار است، ازینرو تأثیرات متقابل ایران و پاره ای از ملتهای دیگر در این زمینه ها مورد بحث است.

✅البته در شرایط و اوضاع مشابه مستقلا موجب پیدایی اندیشه های مشابه شدن غیرعادی نیست؛ با اینهمه شباهت قابل توجه میان برخی مميزات و آموزه های ایرانی ماندگار و تعالیم سنت یهودی۔ مسیحی شماری از دانشمندان را متقاعد ساخته که در آیین اخیر بسیاری از آموزه های خود را از اصول عقاید ایرانی گرفته اند. برخی از تاثیرات سابقه در دوره هخامنشی دارند، که دوره تبعید یهودیان به بابل پایان پذیرفت و جمعیت یهودی این شهر تحت حمایت پادشاهان ایران قرار گرفت‌.

✅با پیشروی پارتیان به سوی بین النهرین و سوریه و بنیاد نهادن تیسفون بعنوان پایتخت، نفوذ ایرانی پایگاه حمایتی تازه ای یافت و بر ساکنان مرزهای غربی پارتیان که بیشتر سامی نژاد بودند تاثیر گذاشت. آموزه هایی که تصور می رود ملهم از ایران یا اقتباس از این کشور باشد متنوع است و از آموزه های کلامی، نظير دوگانگی میان خیروشر یا روشنایی و تاریکی، اعتقاد به ملایک و فرشتگان مقرب (مطابق ایزدان و امشاسپندان) و شیطان بعنوان مظهر بدی و دشمن خداوند (برابر اهريمن)، تصور بهشت و دوزخ ، و عقیده به زندگی آینده و بقای روح، تا تعالیم اخلاقی، مانند پاداش و کیفر با عدل الهی، و معاد شناختی نظیر رستاخیز مردگان و داوری بازپسین را دربر می گرفت.

✅از آموزه های بسیار جالب ایرانیان اعتقادات غایت اندیشانه است که در نوشته های زرتشتی برجستگی خاصی دارد، یعنی دوره ها و رویداد های هزارساله، اعتقاد به رهایی بخش (سوشیانت) و هلاکت بدکاران و نوشدن جهان در پایان هزاره.چنین می نماید که در دوره پارتیان که مناسبات با یهودیان دوستانه و قدرت سیاسی ایران در بین النهرین مسلط بود تأثیرات آیین ایرانی افزایش بیشتری یافته بود.

نقل از درگاه زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...