۱۴۰۰ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

واژه "خرفستر = موجودات موذی" در اوستا آمده و گویا سفارش به نابودی آنها شده است، با توجه به دانش کنونی این کار از نمونه های خرافات نیست؟

 

موبد نیکنام
چنانکه اشاره کردید در بخش هایی از اوستا، «خرفستران» نام حشره های آسیب رسان(:موذی) در زندگی مرتو(:انسان) می باشند که چنانچه به آسایش مرتو آسیب برسانند بیگمان بایستی آنها را از بین برد.

حشره هایی مانند پشه مالاریا چنانچه در زیستگاه مرتوگان(:بشر) از بین نرود بیگمان بیماری «مالاریا» گسترش خواهد یافت.

گونه ای پشه تولید کننده بیماری پوستی«سالک»نیز چنین است. حشره ها و جانورانی دیگر نیز چنین ویژگی هایی را داشته اند که در آن زمان اوستا به آن اشاره کرده است، گفتنی است تنها حشراتی که به جایگاه زندگی انسان آمده و درپی آسیب به زندگی انسان می باشند خرفستر(حشره موذی) نام داشته است.

آشکار است که برخی میکروب ها و ویروس های بیماری زا وآسیب رسان نیز اندک اندک از دویست سال پیش شناسایی شدند وبهداشت جهانی در پی نابودی آنها به شیوه های گوناگون گندزدایی و پیشگیری می کند همانند چند هزار سال پیش که نیاکان ما چنین دریافته بودند که برخی حشره ها گسترش دهنده(:ناقل) و گاهی جوندگانی مانند موش گسترش دهنده بیماری هایی مانند طاعون بوده اند، پس نابود کردن گونه هایی از آنها را سفارش کرده بودند.

گفتنی است این شیوه ایرانیان برای بهداشت زیستگاه و تندرستی همگانی بوده است نه مانند اینکه پیروان برخی از ادیان و تیره ها(:اقوام) با نگرش استوره یی و ترادادی(:سنتی) ناگوار
در روزگاران گذشته خویش، کشتن مار و یا آسیب رساندن به سگ را سفارش کرده بودند.
🔥🔥🔥
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...