در گاهشماری ایران باستان(گاهشماری اوستایی) هر سال ۱۲ ماه دارد و هر ماه ۳۰روز است که در پایان آخرین ماه (اسفند ماه) ۵ روز (پنجه) به آن افزوده میشود که رویهمرفته میشود ۳۶۵ روز، این پنجه را پنجه بزرگ یا گاهانبار همس پت میدیم گاه مینامند.
واژه همس پت میدیم گاه برابر شدن روز و شب را معنی میدهد و در باور زرتشتیان هنگام آفریده شدن انسان است.
هر روز از پنجه بزرگ را نامی ویژه است که از ۵ بخش گاتهای سرودههای اشوزرتشت برگرفته شدهاند.
۱- اهنودگاه
۲- اشتودگاه
۳- سپنتمدگاه
۴- وهوخشترگاه
۵- وهشتواشتگاه
که برابر است با ۲۵ تا ۲۹ اسفند ماه خورشیدی.
۵ روز باقیمانده به گاهانبار همس پت میدیم گاه را پنجه کوچک مینامند که از ۲۰ تا ۲۴ اسفند ماه خورشیدی است.
در پنجه کوچک خانه و کاشانه برای برگزاری جشن نوروز آماده و مرتب میکنند.
به باور نياكانمان در ۵ روز مانده به پايان سال فروَهر درگذشتگان برای سركشی بازماندگان خود به زمين فرود میآيند و از همین روی در پايان گاهانبارهمس پت میدیم، در پايان شب سال بر روی بام رفته و فانوسی به لبهی بام خود میگزارند كه تا بامداد روشن است.
سپيدهدم بر روی بام میروند و آتش افروزی آغاز میشود كه با نوای اوستا درهم میآميزد.
اين آيين با دميدن نخستين رُخش خورشيد پايان میپذيرد و جشن نوروز آغاز میشود.
شب وه که واپسین شب پنجه است، میوهها و وردرین(=خوراکیهای سفره گهنبار) را روی بستری در بام میگسترند و هیزمی آماده کرده تا با زدن سپیده و هم زمان با روشن شدن آتش درمهر روی بامها آتشها افروخته میشود.
این آیین با خواندن نیایش و آمرزش برای روان درگذشتگان همراه است.
در این مراسم ظرفی پر از آب، مقداری میوه که وادرین نامیده میشود، چند شاخه سرو و شمشاد و آتشدان نیز بر پشتبام دیده میشود که ظرف آب را پس از پایان آتش افروزی بر روی زمین میریزند که این نشانه بدرقه روان درگذشتگان است و عطر میوههایی که در هنگام اوستا خواندن پاره شده است و بوی خوش که شامل کُندُر، چوب سندل و غیره میباشد روی آتش ریخته میشود در هوا پخش میشود و روان درگذشتگان را شاد میکند.
(گردآورنده و نگارنده✍️ بانو فریما)
نقل از درگاه ایرانیان زرتشتی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر