۱۳۹۹ آذر ۲۳, یکشنبه

خدا و خدایان

 هرگز بر این باور نیستیم خدایی که
در آیین و دینش #اندیشه_نیک #گفتار_نیک و #کردار_نیک دارد.
دینش، دین #خرد است و #آزادی_گزینش در آیینش دارد.
دینش #جنگ‌آوری #ترور #کشتار #ویرانی و #تباهی ندارد.
دینش #سیاسی و #حکومتی نیست و...
آنگاه بیاید دینی در بیابان‌های عربستان پدید آورد که وارون(:برخلاف) همه‌ی اینها باشد و بسیار بدتر از اینها هم باشد و ایران و و ایرانی را نیز به روز سیاه بنشاند همین‌گونه جهان را.

خدا و خدایان:
واژه خدا که پارسی است مخفف خودآ(خود آگاه) است و به معنی خود به خود پدید آمده است.
خدا (خودآی) کسی که خودش آمده و آفریدگاری ندارد.
در دانشنامه خدایان بیش از ۲۵۰۰ خدای موجود در تاریخ آدمی معرفی شده است.
براستی این همه خدا از کجا آمده و چگونه در زندگی مردم پدیدار گشته‌اند؟
چرا دیگر نشانی از برخی خداها نیست؟
برای نمونه زئوس خدایان یونان باستان که یکی از قدرتمندترین خدایان بوده از میان رفته و چرا دیگر خبری از مردمی که او را پرستش و ستایش کنند نیست؟

آیا خداباوری محصول تکامل زیستی آدم‌هاست؟
بیگمان خداها ساخته و پرداخته ذهن آدم‌ها در درازای زندگانی‌شان است و مردمان جهان با هر تباری(:قومی) و زبانی که بودند و در هر بخشی از جهان که زندگی می‌کردند خدای خود را بر اساس چگونگی آب و هوا و زیست‌بوم و فرهنگ خودشان یافته‌اند یا ساخته‌اند. برای همین خدایشان و باورهایشان با یکدیگر تفاوت دارد.

یک خدا و یک دین یا چند خدا و چند دین؟
گمان می‌رود که دو گونه خدا وجود دارد:
- خدای ادیان و مذاهب که بسیارند و تفاوت‌ها باهم دارند.
- یک خدای یگانه و هستی‌مند.
ما از خدایی که جهان هستی را پدید آورده است هیچ چیزی نمی‌دانیم و دلیلی هم برای اثبات و رد آن نداریم. علم و دانش روز هم تاکنون چیزی از خدای هستی نمی‌داند و آن را نه رد و نه تائید می‌کند. برخی از دانشمندان رد می‌کنند اما برخی نه.
هرآینه آنچه که ما می‌دانیم این است که خدای هستی بدست بخشی از آدم‌ها به شیوه‌های گوناگون بر مردمان جهان در دوران‌های پیشین نمایان نشده است. در آسمان و زمین با آدمی به دیدار و گفتگو ننشسته است و کتابی هم نوشته است. هیچ دستور و احکامی نیز برای مردم روی زمین ندارد و کره زمین با جاندارانش گاهی مورد خشم و گاهی مورد مهرش قرار نمی‌گیرد. سرنوشت آدمی را هم بدست او نیست. دَم از کشتار و وحشت نمی‌زند. مردم نیز بنده و برده او نیستند. دمادم و هی آدمی را نمی‌آزماید. مردم را نمی‌ترساند. بهشت و جهنم به رخ نمی‌کشد و...
براستی که خدای هستی چقدر برای ما ایرانیان آشناست و با فرهنگ ناب ایرانیان سازگار است و همخوانی دارد. #ایران و #ایرانی #اهورامزدا.
اما خدای ادیان و مذاهب یا بهتر بگویم خدایان.
خدای ادیان و مذاهب بی‌شمارند. هر دینی خدای ویژه خود را دارد و این با خواندن کتاب‌های مقدس آسمانی‌شان و رفتار پیامبرشان به آسانی می‌شود فهمید. اینکه می‌گویند خدای‌مان یکی‌ست یا از روی ناآگاهی‌ست یا از برای سودجویی‌ست. یا ترس از را دیگر. شاید هم برای نکردن ستیز و جنگ میانشان است یا اینکه متحد شدن در برابر کسانی است که خدایان آنان را قبول ندارند. هرآینه من انگشت روی ناآگاهی می‌گزارم.
خدای ادیان که دربرگیرنده خدای سامیان و تازیان است ۱۲۴هزار آدم برگزیده دارد. همه‌ی این پیامبران را هم در یک نقطه از جهان خاکی به پیغمبری خود برگزیده است.
انگاری بومیان آمازون و مردمان آفریقا و بومیان استرالیا یا سرخ‌پوستان آمریکا و مردمان اروپاییان و چین‌ها و ژاپنی‌ها و... نیازمند پیامبر نبودند.
این خدایان به پیامبرانشان معجزه آنچنانی می‌دهد. دست یکی عصا می‌دهد که مار شود. مرده زنده کردن را به یکی دیگر می‌سپارد.
خدایی به یک دست پیامبرش شمشیر می‌دهد که رحمی بر کسی نمی‌کند و به دست دیگرش آلت‌تناسلی‌اش را می‌دهد که دختربچه هم در امان نیست.
این خدا در کتاب مقدس آسمانی‌اش در سوره الاحزاب آیه۲۶ و سوره التوبه آیه۲۹ و دیگر آیه‌ها به دین‌هایی که پیش‌تر آورده(یهودی و مسیحی) می‌تازد و دستور کشتن آنان را بدست مسلمین می‌دهد
این خدا بسیار خشک و خشن است. کشتار و جنایت می‌پسندد. قربانی‌کردن و خون می‌خواهد. تازشگر و ویرانگر است. بنده و برده‌داری دارد. زن ستیز است. ناسزا و توهین می‌کند. دیگران را نجس می‌داند. خودی و غیرخودی دارد. باج و جزیه و زکات می‌گیرد. حرام و حرامزادگی دارد. نیازمند به سجده و به خاک افتادن است. خواهش و التماس دوست دارد. خلاصه اینکه این خدا ویژگی‌ها و خصوصیات آدم‌ها را داراست. درست به مانند فرهنگ‌ همان مردمان بیابانی.

اهورامزدا که خداوند جان و خرد ایرانیان است به معنی دانش بیکران هستی مند است. اهورامزدا در آسمان جای نگرفته و هیچ احکامی برای مردم ندارد. انسان‌ نیز بنده او نیست بلکه دوست و همکار اهورامزدا در آفرینش و سازندگی است.
برای شناخت اشوزرتشت خردمند ایرانی کتاب گات‌های ایشان را بخوانید.

نقل از درگاه ایرانیان زرتشتی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...