۱۳۹۹ شهریور ۱۶, یکشنبه

بنیاد آیین زرتشت چیست؟


 

شايد شما توجه کرده‌اید که در نگاره‌های ترسیم شده از اشوزرتشت، این آموزگار بزرگ ایرانی عصايی ۹ بند در دست دارد. همین‌گونه بر پايه سنت زرتشتیان هر فرزند بهدین هنگامی‌که به سن برنایی میرسد در مراسمی ويژه که مراسم سدره‌پوشی نامیده می‌شود در برابر موبد زوت و همه فامیل و آشنایان با آزادی کامل به اصول و فروع دین اشوزرتشت پیمان وفاداری می‌بندد، پوشش ساده و سپید رنگ سدره نیز از ۹ تکه تشکیل شده است.
این ۹بند یا نه تکه، بيانگر ۹ اصل آیین زرتشتی است که چکیده پیام‌های او را به ما می‌رساند که من کوشش می‌کنم اکنون برای شما بگونه بسیار فشرده بیان کنم، آنگاه خواهید ديد که چرا و چگونه این پیام‌ها که پایه دین زرتشت شناخته شده است هرگز قدیمی نمی‌شود و نه تنها برای انسان‌های امروزی تازه و بکر و عملی و قابل پیاده کردن است، بلکه تا انسان وجود دارد اگر هر کس در هر زمانی این اصول را پایه باورهای خود قراردهد و به آنها پایبند باشد، هم می‌تواند فرد شایسته‌ای باشد و هم می‌تواند جامعه خود را به‌سوی کمال و رسايی راهنما باشد:

۱- باور به يكتايی خداوند جان و خرد(اهورامزدا):
خدايی كه اهورا(هستی مند) و مزدا(دانا و دانش بزرگ) است و اين دو صفت بزرگی و دانايی هم آهنگ و از هم جدا ناشدن است. خدايی كه در همه جا و در همه چيز در تجلی است. خدايی كه هرچه را آفريده نيک و لازم و ملزوم يكديگر آفريده و خلاصه خدايی كه صفات كامل آن در نماز صدويک نام خدا شرح داده شده است: برهمه چيز آگاه، بر همه كارتوانا و بی نياز و...

۲- باور به پيام‌آوری اشوزرتشت:
نخستين پيام‌آوری كه پس از شک كردن به باورهای پيشينيان خود پس از ده سال در كوه اشيدرنه، از سوی دانش بیکران هستی‌مند به پيامبری برگزيده شد و از یکتاپرستی و رسالت و رستاخیز خبر داد و پيام خود را مانتره(اندیشه برانگیز) ناميد و از دين(دئنا) به مفهوم وجدان سخن به ميان آورد. باورهايی كه نخست به مردم خود ارايه نمود و آرام آرام دين او بخش بزرگی از اين كره خاكی را در برگرفت و پيروان او مزديسنان يا مزداپرستان و سپس بهدين و زرتشتيان ناميده شدند.

۳- باور به روح و جهان واپسين(جهان مينویی):
يعنی بهشت و گروسمان(خانه راستی) و دوزخ (خانه دروغ).

۴- باور به اشا(راستی):
اشوزرتشت نخستین كسی است كه به وجود هنجار هستی(اشا) پی برد و از حاكم بودن قانون اشا در جهان هستی(گيتی و مينو) سخن گفت. و فرمود انسان می‌تواند با خردخويش به قوانين زاستار (اشا) پی برده و از آن استفاده و يا سوءاستفاده نمايد. و انسان تنها هنگامی می‌تواند خوشبخت زندگی کند که قوانین اشا را به درستی بشناسد و خود را با این قانون ابدی (اشا) همآهنگ و همراه سازد و...

۵- باور به گوهر آدمی و آدمیت:
برپایه آموزش‌های اشوزرتشت همه‌ی انسان‌ها از هر جنس و نژاد و عبوری دارای وجدان(دئنا) و خرد بوده و از جسم، جان، روح و فروهر بسیار بالنده‌تری نسبت به ديگر موجودات برخوردار می‌باشد و نیروی تشخیص نیک از بد و ارزش گزاری را داشته و آزادی کامل در انتخاب راه را دارند و سرنوشت خود را می‌سازند و دارای حقوق برابر می‌باشند و در مجموع «من» دارند و می‌توانند «من» خویش را به هر صورتی که مایل باشند دگرگون کند و دارای بهترین منش«سپنته‌من» یا بدترین منش«انگره‌من» گردند و آموزش می‌دهد که خویشکاری هر زرتشتی پیروی از «سپنته‌من» و مبارزه با تمام نیروهای اهریمنی یا«انگره‌من» است و...

۶- باور به هفت پایه فرهیختگی و رسایی:
اشوزرتشت اهورامزدا را دارای شش فروزه:
وهومن(منش نيک«یا اندیشه و گفتار و کردارنیک»)
اردیبهشت(راستی)،
شهریور(چیرگی بر نفس)،
سپندارمزد(دانش اندوزی و پویايی)،
خرداد(رسايی خواهی و کمال جويی)
اَمرداد(بی‌مرگی و جاودانگی)
می‌شناسد و می‌آموزاند که هر کس با تمرین و ممارست از این شش فروزه اهورايی به‌گونه کامل برخوردارگردد، در پایه هفتم تکامل خویش به جز خدا نمی‌بیند و با او یکی میگردد. این باور در دوران‌های پس به صورت هفت شهر عشق یا هفت خوان رستم و نمادهای گوناگون دیگر در فرهنگ و عرفان ایرانی باقیمانده است.

۷- باور به نیکوکاری و دستگیری از نیازمندان:
دین زرتشت دور نگهدارنده جنگ افزار و آشتی دهنده است. خوشبخت کسی است که خوشبختی دیگران را فراهم نماید. باور به اینکه هر کس در هر مقام مادی و معنوی می‌تواند و باید به دیگران یاری رساند. گذشت و فداکاری(خویتوَدس) و کمک به نیازمندان، در دین زرتشت به صورت وقف و گُهنبار و جشن خوانی‌ها و بخشش(میزد) و غیره.. بگونه‌ای بسیار آبرومند برگزار میگردد.

۸- باور به سپنتايی بودن (مقدس بودن) چهار آخشیج:
 آب و باد و خاک و آتش در دین زرتشت سپنت است و زرتشتی خویشکاری دارد محیط‌زیست را در حد توان پاک نگاهدارد.

 ۹- باور به فرشگرد بودن:
بنابر آموزش‌های گات‌ها، ما خواستاریم از زمره کسانی باشیم که جهان را به‌سوی پیشرفت و آبادانی می‌برند و با تمام توان در پویايی اندیشه و گفتار و کردار و آبادانی جهان سهیم گردیده فرشکرد(تازه کننده جهان) باشند. هر بهدین باید کوشش کند با آوردن نور بر تاریکی و با دانش بر جهل و نادانی پیروز گردد. مثبت‌نگری و یافتن روش‌های نوین در زندگی (فرشکرد) یکی از مهمترین پایه‌های اساسی دین زرتشتی است.
(✍️موبد #اردشير_خورشيديان)

نقل از درگاه ایرانیان زرتشتی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جشن سپندارمزگان

#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...