ایرانیان چه پیش از اسلام ننگین تازیان و چه پس از آن یکتاپرست بودهاند و در زمره نامورترین ملتهای متدین جهان قرار داشتند.
بسیاری از مردمان بر این باورند که فقط اروپاییان هنگامیکه بر میز خوراک خوری مینشینند و برای سپاس از نعمتهای خدا نیایش و ستایش میکنند چنانچه از خود بیگانه هستند و هیچ نمیدانند که در آموزههای دینی نیاکان ایران (زرتشت) به این امر بارها سفارش شده است: "اهورامزدا را میستاییم زیرا که او زمین و جانوران و درختان و آب را آفرید. خوبیها روی زمین را آفریده است."
این نمونهای از نیایشها اوستایی بالای ۳۷۵۰ ساله ایرانی بوده است که پیش از میل خوراک خوانده میشده است.
#ولتر فیلسوف فرانسوی معتقد است: ایرانیان هرگز آتش پرست نبودهاند. بلکه نادانی و دشمنی اروپاییان ایشان را به آتش پرست بودن در پیش از اسلام متهم کرده است. موبدان منشا اهریمن را نمیپرستیدند. در نظر آنان اهریمن همچون شیطان در نظر ما بوده است و این دیدگاهها در کتب دینیشان همچون سددر نیز آمده است.
#هرودوت میگوید: ایرانیان بر خلاف ما یونانیان عقیده به چند خدا بودن دنیا ندارند. در نتیجه معابد و منابر گوناگون برای خدایان نیز ندارند. آنان پرستش چندین خدا را که در مصر و یونان امری رایج است را مایه حماقت میدانند. به باور من این اندیشه از آنجا سرچشمه میگیرد که ایرانیان خدا را مانند ما دارای جسم نمیدانند. عقیده ما بر وجود خدا و اثبات آن وجود جسم مادی آن است ولی آنان خلاف این را میاندیشند. پس خدا پرستی آنان با ملتهای دیگر متفاوت است. برای نمونه ایرانیان برای سپاسگذاری از
۱- #خورشید: مایه روشنی دهنده زندگی.
۲- #آب: مایه نجات و حیات جهان.
۳- #آتش: مایه قدرت، نور اهورامزدا و گرمابخش.
۴- #خاک: مایه چرخش زندگی و کشاورزی.
۵- #ماه: نماد مهر و بزرگی خداوند.
سپاس خود را از خداوند خودشان بهجای میآوردهاند.
ایرانیان برای هر بزرگی و نعمتی که از سوی خداوند(اهورامزدا) به آنان داده شده بود نگهبانی(ایزد) را در ذهن خود بوجود آورده بودند تا او را مامور نگهداری و پاسداری از این نعمت الهی کنند. برای نمونه آناهیتا نگهبان و پاسدار آب بود. او را ایزد روشنایی و آب میدانستهاند و در هنگام قحطی و خشکسالی از او میخواستهاند تا آب را به رویشان گشوده کند. این نگهبانان را آنان از سوی اهورامزدا میدانستهاند و او را گرامی میداشتند.
#هرودوت میگوید: از آن جهت #کمبوجیه فرزند #کورش بزرگ در پایان عمر خود دیوانه شده بود (از دید هرودوت) زیرا که وی به خدای مصر توهین نموده بود. هرودوت میافزاید روزی در مصر هلهله برپا شد و کمبوجیه شاه تمامی نواحی آنجا بود. شاهنشاه پرسش کرد که این همه صدا و آشوب برای چیست ؟ ماموران شاهنشاه پاسخ دادند: خدای مصر وارد شهر شده است. کمبوجیه متعجب ( زیرا ایرانیان خدا را فاقد جسم و مادی میدانستند) پرسید: مگر خدا را میتوان دید؟ پس برویم و خدا را از نزدیک ببینیم. در حالیکه به دروزاه شلوغ شهر رسیدند با گاوی بزرگ و قوی روبرو شدند که مردم او را پرستش میکردند. کمبوجیه خشمیگن شد و خنجری را با قدرت به گاو زد و آن را کشت و با صدای بلند فریاد زد این چه خدایی است که با خنجری کوچک از پای در آمده. #هرودوت به این جهت که شاهنشاه ایران به یک گاو که خدای مصریان بوده توهین کرده است به او لقب دیوانه داده و در بسیاری از کتابها با مرجع گرفتن از هرودوت کمبوجیه را دیوانه نامیدهاند. جای بسیار شگفتی است که پادشاهان ایران در نخستین دورانهای تاریخ که بشریت در نادانی و بیخردی و حماقت غوتهور بودهاند از دانشی شایسته ایرانی و خردی نیک برخوردار بودند.
لوح آریارمن پادشاه ایرانی به سال۶۴۰ پیش از میلاد مسیح: آریارمن شاه بزرگ. شاه شاهان. شاه در پارس پسر چیش پیش شاه. نوه هخامنش. آریارمن شاه گوید: این کشور پارس که من دارم دارای اسبان خوب و مردان خوب است. به خواست اهورامزدا من شاه در این کشور هستم. اهورامزدا به من یاری ارزانی فرماید.
سنگ نبشته #کورش بزرگ در پاسارگاد ۵۵۰ پیش از میلاد: خداوند بزرگ كشورها را به دست من سپرده است. من در اين كشورها به خواست اهورا مزدا آرامش برقرار كردم.
کتیبههای بدست آمده از پاسارگاد: #اهورامزدا اين كشور پارس را به من عطا كرده است. كه من نگهدارش باشم. به مهر اهورا مزدا من پادشاه اين كشورم. اهورا مزدا به من ياری دهد. و برای كسی كه اهورا مزدا را ستایش میکند نیرو هست شادمانی هست. اهورا مزدا بزرگ است. او جهان را آفريد. آسمان پر از شگفتیها را آفريد. بشر را آفريد کورش را شاه نمود و برای او خوشی آفريد نيک بدانيد كه ناخوشیها از آن اهريمنان است.
سنگ نبشته #داریوش بزرگ هخامنشی در مصر ۵۲۱ پیش از میلاد: خدای بزرگ است اهورامزدا، كه زمين را آفريد، كه آن آسمان را آفريد، كه مردم را آفريد، كه شادی را برای مردمان آفريد، كه داريوش را شاه كرد، كه به داريوش شاه شهرياری را، كه بزرگ و دارای اسبان خوب و مردان خوب است، ارزانی فرمود.
سنگ نبشته #خشایارشاه در گنجنامه همدان ۴۹۰ پیش از میلاد: خدای بزرگ است اهورامزدا که این زمین را آفرید. که آن آسمان را آفرید. که مردم را آفرید. که شادی را برای مردمان آفرید. که خشایارشاه را شاه کرد. یک شاه از بسیاری یک فرماندار از بسیاری.
سنگ نبشته خشایارشاه در ترکیه، قصر وان ۴۹۰ پیش از میلاد: خدای بزرگ است اهورامزدا، خدايی كه بزرگترين خدايان است، كه زمين را آفريد، كه آن آسمان را آفريد، كه مردم را آفريد، كه شادی را برای مردمان آفريد، كه خشايار را شاه كرد. يگانه شاه از بسياری، يگانه فرمانروا از بسياری. من هستم خشايارشاه. شاه بزرگ. شاه شاهان. شاه كشورهای دارای ملل بسيار، شاه در اين زمين بزرگ و دور و درای ، پسر داريوش، شاه هخامنشی.
سنگ نبشته #اردشیر اول، شهر پارسه ۴۶۵ پیش از میلاد: خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردمان آفرید، که اردشیر را شاه کرد. به خواست اهورامزدا این کاخ را خشیارشاه که پدر من بود آغاز نمود. پس از او من بنا کردم. اهورامزدا مرا و شهریاری مرا و آنچه که کرده شد را بپاید.
سنگ نبشته #داریوش دوم، شهر پارسه ۴۲۴ پیش از میلاد: من هستم داریوش شاه، شاه بزرگ شاه شاهان شاه کشورها شاه در این سرزمین دور و دراز پسر اردشیر شاه هخامنشی. این کاخ را اردشیر که پدر من بود بنا کرد. به خواست اهورامزدا پس از آن من بنا کردم.
فرمان اردشیر پاپکان به مناسبت تاجگزاری ۲۲۴ میلادی. مروج الذهب مسعودی: سپاس و ستایش باد خدایی را که نعمتهایش را به ما اختصاص داد و ما را مورد مهر خود قرار داد. خدایی که کشور ما را ایران دوباره آرام ساخت و مردم را از شورش هرج و مرج به اطاعت در آورد. او را چنانکه شایسته است میستایم و از نعمتهایش که به ما ارزانی کرده است قدردانی میکنم. ای مردم بدانید که من همه تلاش خودم را در راه برقراری عدالت، ایجاد رفاه برای کشاورزان، آباد سازی و رونق کشور، نیکی به مردم، نگهدار یگانگی ملی و بازسازی ویرانیها به کار خواهم گرفت.
سنگ نبشته #شاپور یکم ۲۴۰ میلادی کعبه زرتشت. ترجمه لوکونین:
و چون خداوند شاهنشاهیهای ما را یاری دادند و به کمک آنان همه شاهنشیها را به تصرف در آوریدم بنابراین ما در این شهرها آتشکدههای بسیاری بنا نمودیم و موبدان بسیاری را از خود خشنود ساختیم تا اهورامزدا بزرگ را ستایش کنیم و فرمان دادیم تا در کنار این نبشته بیادبود و شادی روان ما و نیاکان ما آتش افتخار به نام شاپور بنا شود. و باز هم آتش افتخار دیگری بهنام آذر ناهید یا آتورناهید به خاطر شادی روان فرزند ما هرمزد اردشیر بزرگ شاه ارمنستان بنا گردد و سپس آتش افتخار دیگری به نامهای نرسی و روان آریایی مزداپرست او بپا کردند. سپس برای این آتشکدهها هدایای تقدیم شد که همگی در لیست فهرستهای نظامی دولت به ثبت رسید به خاطر شادی روان ما هر روز یک بره و یک مودی و نیم (۴۰ لیتر) غله و شراب هدیه تقدیم شد.
سنگ نبشته شاه سکستان ۳۲۱ میلادی در هنگام عبور از تخت جمشید: سپندارمز ماه از سال دوم بغ مزداپرست خدایگان شاهنشاه شاپور شاه ایران و انیران که چهرهای از ایزدان دارد. فرزند مغ مزداپرست هرمزد شاهنشاه ایران و انیران(غیر ایرانیان) که چهرهای از ایزدان دارد از کاخ خداوندیشان روانه خیر شد و از این مکان عبور کرد. او از این مکان از استخر (در پارس) روانه سکستان شد و به کاخ صد ستون (شهر پارسه) رسید و کنار این بنا شراب نوشید. در کنار وی نهوهر میزد و مغ نرسی و رازودن فرزند مهر شهرب و دیگر آزادان پارس و سکستان و تورستان و فرستادگان همه سرزمینها همراه شاهنشاه ایران بودند. سپس وی فرمان به شادی داد تا یزدان را ستایش کنند. سپس او نیای خود را ستایش کرد. او شاهنشاه شاپور را ستود. او خود را ستود. او کسانی که این بنا را ساختند را ستود (تخت جمشید) سپس از خداوند برای آنان آمرزش خواست.
در نبشتههای پهلوی انوشه روان آذر بادسپندان در ایران باستان آمده است: نسب به اورمزد و دوستان خود یگانه بیاندیش و هرگز گستاخی مکن.
در نبشتهای که از بوذرجمهر فیلسوف ایران باستان در زمان شاهنشاهی نوشیروان باقیمانده اینگونه آمده است:
از میان مردم آنانی فرختر هستند که بیگناهتر هستند. آنکسی بیگناهتر است که قوانین یزدان پاک را اجرا کند. قانون یزدان بهی و راستی است. بهی اندیشه نیک کردار، گفتار نیک، پندار نیک است.
فردوسی بزرگ درباره جاودانگی یزدان پاک میفرماید:
به گیتی جز به یزدان پاک نماند
که منشور تیغ تو را بر نخواند
اگر چرخ گردان کشد زین تو
سرانجام خشت است بالین تو.
در یسنا، هات۳۱بند۸ آمده است: ای خداوند جان و خرد تو سرچمشه منش پاک و آفریننده راستی و داوری و دادگری هستی.
در کتاب دینی باستانی ایران دینکرت دفتر ۱بخش۳۰ از زبان اهورامزدا آمده است: منم آنکه اندیشه و گفتار و کردارم نیک است و هرکس از این سه پیروی کند او را دوست خود میپندارم.
بنمایه و جستارهای:
فلسفه گاتها و اهورامزدا.
پنجگاه نماز در دین زرتشت.
متن کامل گاتهای اشوزرتشت.
بهشت و دوزخ در دین زرتشت.
گذری بر تاریخچه کیش زروانی.
پیدایش دین و مذاهب در جهان.
گذری بر دین صابئين يا مندائيان.
ایران زمین گهواره عرفان و تصوف.
فلسفه روزه گرفتن در اديان مختلف.
صد و یک نام خداوند در دین زرتشت.
ایرانیان و فلسفه عدد مقدس هفت.
ظهور زرتشت و فحشا در یونان باستان.
هفت وادی عرفان در آیین میترائیسم.
نقل از درگاه ایرانیان زرتشتی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر