✍️کورش نیکنام
زرتشتیان به بیشتر نیایشگاه هایی که از گذشته برایشان به یادگار مانده و کانون گردهم آیی، نیایش، دید وبازدید، جشن وشادمانی، فراهم آوردن خوراکی های ترادادی(سنتی) و داد ودهش شده است، "پیر" "پیرون" یا "پیرانگاه" (نیایشگاه، زیارتگاه) می گویند که شش نمونه سپند آن در شهر یزد و برخی در دامنه کوه های پیرامون این استان برجای مانده است که نام آنان؛ پیرِ سبز چکچکو، پیرِ هریشت، پیرِنارکی، پیرِ پارس بانو، پیرِ نارستانه و ستی پیر است.
در باور ترادادی شماری از زرتشتیان اینچنین نیایشگاه ها، جایگاه ناپدید شدن و جان باختن دختران یا نزدیکانی از خانواده یزدگرد سوم، پادشاه پایان دوران ساسانی بوده که به هنگام یورش تازیان به ایران، همگی فرار کرده وهریک به سوی دشت وکوهی پناه برده و هریک در دامنه کوهی در استان یزد از دیده پنهان گشته اند که اکنون جایگاهی سپند به شمار می آیند.
روشن اندیشان زرتشتی به چند شوند(دلیل) چنین باوری را نمی پذیرند.
-- چنانچه نیاز باشد تا آرامگاه یادبودی برای بزرگان ونام آوران باستانی به یادگار مانده باشد. تا براو آفرین گفته شود. همانا کسانی مانند: آریوبرزن، رستم فرخزاد، مازیار غارن، بابک خرمدین، آرش کمانگیر و جانباختگانی شایسته خواهد بود که با فداکردن جان خویش به دنبال آزادی، سرافرازی وپایداری ایران و فرهنگ ایرانی ایستادگی کرده اند.
-- چرا این نیایشگاه ها تنها در استان یزد جای گرفته اند، با این نگرش که شکست ساسانیان و فرار بازماندگان دوران یزدگرد، از تیسفون بوده که چندین کیلومتر از این استان دورتر است. چگونه بوده که این بازماندگان به هنگام دنبال کردن دشمنان تازی، در شهرهای نزدیک تر به پایتخت ایران ساسانی(تیسفون) به کوهستان پناه نبرده اند؟
-- واژه ای "پیر" یادآور واپسین گام پدیده رازوری(عرفان) در آیین مهر ایرانی بوده است. چنین نیایشگاه هایی به نام پیر در شهر های دیگر نیز یافت می شود. پیرِ بی بی شهربانو در شهر ری و پیرِ شالیار در کردستان همانند این پیرانگاه ها می باشد به ویژه اینکه همه در دامنه کوه و کنار چشمه آب برپا شده اند تا یادآور زایندگی اردویسور آناهیتا، ایزد بانوی آب های پاک باشند، همچنین به سوی خاور(شرق) جای گرفته اند تا پیروان آیین مهر پس از سپیده بامدادی و تابش نور خورشید به سوی روشنایی نیایش کنند.
-- دیرینگی و پیشینه این پیرانگاه ها و نیایشگاه ها در استان یزد با نگرش به دانش زمین شناسی به چند هزار سال پیش از دوران ساسانی بر می گردند بنابراین از روزگار ساسانی پدیدار نشده اند.
-- در هیچ نسک و نوشته کهنی نیامده که یزدگرد سوم به هنگام فرار از تیسفون، دختر و فرزندانی جوان و توانا داشته باشد تا بتوانند از مرز باختری ایران تا میان کشور ایران که استان یزد بوده را با پای پیاده یا کمک اسب و شتر پیموده باشند.
-- بسیاری از تاریخنگاران آورده اند که یزد گرد سوم به هنگام جان باختن، اندکی بیش از بیست سال داشته است. چگونه می تواند چند دختر بزرگ نیز از خود داشته باشد که هریک اسب سواری ماهر بوده تا این همه کوه و دشت را تا یزد پیموده باشند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر