✍️ کورش نیکنام
پور شیراز(حافظ) می فرماید:
در مذهب ما باده حلال است ولیکن
بی روی تو ای سرو گل اندام حرام است.
فتوی پیر مغان دارم و قولی است قدیم
که حرامست می آنجا که نه یاریست ندیم
راه و رسم نیاکان ما در ایران باستان چنین بوده که پیوسته به درک بهتری از جهان آفرینش اندیشه داشته اند.
مجلس باده گساری نداشته بلکه"می" وسیله ای بوده که مجلسیان را گرد هم آورده است تا مایه رایزنی در کارهای مردمی باشد.
یکی از رایزنی های شایسته که پیش وبیش از هر کاری مورد گفتگو بوده، درک بهتری از روابط مرتوها(مردم) درکنار هم بوده است.
زنان و مردان در ایران باستان، دوشادوش هم به تلاش در راستای نوگرایی، وسازندگی زندگی بوده اند.
آنان به چنان شعور اجتماعی دست یافته بودند که هر یک در برابر دیگری همانند نمادهایی ستودنی شده بودند تا نگاه، اندیشه و رای پذیر باشند تا بدین شیوه به همازوری دست یابند.
اینجاست که حقیقت یک هازمان ِ یکپارچه، بیش از پیش خود را آشکار می کند.
بازهم پورشیراز می فرماید:
به روی یار نظر کن ز دیده منت دار
که کار ِدیده نظر از سر بصارت کرد.
"می" رمزی در جهان بر پایه رویدادهای نسبی است، بدین روی پیوسته در فرآیندهای زندگی باید نگریست، پژوهش وبررسی کرد و نگاه به چشم اندازی دور دست برای بهزیستی آیندگان داشت.
نگاه به چشم انداز آرمانی که در هر روزگار، برای مردم آرمانی باشد.
اینکه باور داشته اند تا هر کس در نوشیدن ِ "می" میزان و اندازه ای دارد،
نه تنها اشاره به حدود هرکسی در نوشیدن می بوده است بلکه به میزان درک و دریافت فلسفه فرآیندهای زندگی نیز داشته است.
گنجایش درک و دریافت خویش را باید افزایش دهیم.
🍁🍁🍁
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
۱۴۰۰ فروردین ۱۳, جمعه
گنجایش درک ودریافت
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
جشن سپندارمزگان
#مردم ایران در تاریخ خود، کارنامه درخشانی را در زمینه ارج نهادن به جایگاه بلند زن از خود بر جای نهاده و امروز زنان ایرانی از اینروی بر خود م...
-
در سال ۳۰۷ خورشیدی فردی به نام “مرداویچ” فرزند زیار بر تبرستان دست یافت و پس از آن قم، کاشان، اصفهان، همدان و اهواز را گشود و حکومت زیاریا...
-
☀️نماد خورشید. خورشید نماد روشنایی در ایران باستان خورشید روشنایی و گرما میبخشد و نشانهِ زندگی و سرچشمهِ نیروی (انرژی) آدمی و کیهان است...
-
اَشا در فرهنگِ زرتشتی عبارتی است بسیار پُر معنی و عالی و اَشو یا اَشه وَن به کسی گفته می شود که دارای فضیلت اشویی و پارسایی باشد و این نع...
-
چیدمان هفت سین در خوان(:سفره) نوروزی از جلوههای ویژه جشن نوروز است. عدد هفت یکی از عددهای سپنت و ورجاوند و برگزیده در فرهنگ ایرانی و باور...
-
حاجی فیروز دلقک ملی یا قهرمان ملی؟ در پانزدهم آبانماه سال۲۳شمسی عُمَر خلیفه دوم اسلام و اعراب مسلمان و عامل کشتار هزاران ایرانی بدست یک بر...
-
اخوان ثالث از موسیقیدانان و چامهسرایان نام آشنای معاصر است. وی در بیشتر سبکها چامه سروده است. آنچه که در چامههای او دیده میشود گویای م...
-
کورش نیکنام واژه «اَمِشَه سپنتَه» در اوستا به چِمار(:معنای) بی مرگان سپند(:مقدس) آمده است. (اَ = واک منفی، مِشَه = مرگ و نیستی، سپنته =مقد...
-
برخی جانوران در اندیشه مردم باستان نقشی اساسی دارند و نیروهای ماورایی و فوق انسانی به آنها نسبت داده میشود. مردم دوران باستان با این باور ...
-
آتش بزرگ كردن آیینی است که در روز اردیبهشت و ماه اردیبهشت امشاسپند برابر با جشن اردیبهشتگان و یا در جشن آذرگان در تقویم زرتشتی برگزار ...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر