در کتب باستانی و اسطورهای ایران، دماوند جایگاه والایی دارد. دماوند در متون مقدس مانند اوستا، بندهش،تورات و همچنین متون آشوری آمده است و هنوز هم در زمانهایی خاص مراسم آیینی در دماوند به جا آورده میشود. مراسم و جشن تیرگان رینه و مراسم سالیانه پارسیان هند در دماوند از این جملهاند. برخی معتقدند این کوه مخروطی مانند اهرام مصر دارای انرژی خاصی است و دماوند به دلیل همین شکل خاص قرینه مانند از دیگر کوههای جهان متمایز است. آرش شیواتیر نیز بنا بر اسطوره برای پذیرش پرتاب تیر تعیین مرزهای ایران ۳ شرط میگذارد که یکی از آنها انتخاب محل پرتاب است و آن را دماوند کوه انتخاب میکند و آب و باد تیر آرش را تا آمودریا هدایت میکنند که نشان مرزهای فرهنگی ایران زمین است. همچنین تیر آرش و دماوند نماد اقتدار و صلحطلبی ایرانیان هستند که در اسطوره این مفهوم به زیبایی نمایان است.
شاعران بزرگ قدیم و معاصر چون فردوسی، خاقانی، مولوی، ناصرخسرو، نظامی، عطار، محتشم کاشانی، تویب فراهانی، امیرمعزی، انوری، قاآنی، عشقی، فریدون مشیری، فروغی بسطامی، پروین اعتصامی، ملکالشعرای بهار، هما ارژنگی، پروفسورحسن امین، بانو اسودی درباره دماوند کوه، شعر سرودهاند و جایگاه دماوند را در شعر و ادب پارسی به اوج رساندهاند. دماوند در حوزه ایران فرهنگی و کشورهای همجوار نیز جایگاه والایی دارد دراگو شتامبگ از کرواسی (سفیر کرواسی)، امیری اسفندقه از تاجیکستان (دماوندیه که به گفته دکتر شفیعیکدکنی کم از شعر دماوند ملکالشعرای بهار ندارد.) و بسیاری از دماوند در اشعارشان بهره بردند.
نام دماوند از ترکیب دم: بخار و آوند: دارای مه و دود است که معنی آتشفشان را تداعی میکند. البته کسروی معنای دیگری را مطرح میکند و نام دماوند را با نهاوند مرتبط میداند. او آن را با "وند" در زبان ایران باستان به معنای ایستاده در پیوند میداند و نها در نهاوند به معنای پیش و دما در دماوند به معنای پشت سر است.
اغلب داستانهای اسطورهای مانند نبرد نبرد رستم با دیوسپید، زیر درختی در پای قله دماوند، به بند کشیدن ضحاک در غار دماوند، پرواز جمشید به آسمان و نبرد با دیوان از فراز دماوند، آشیانه سیمرغ در دماوند، پرتاب تیر آرش از فراز دماوند، جاری شدن رود مقدس هراز (بندهش) از دماوند و کشف آتش و افروختن آن در دماوند توسط کیومرث برای دور ماندن از شر دیوان و... که همه آنها مفاهیم مقابله با پلیدی را در بردارند.
پرتاب تیر آرش به عنوان نماد و پیام صلح ایرانیان به جهان است که بدون خونریزی مرزهای ایران فرهنگی تعیین میشود و یا فریب خوردن ضحاک توسط شیطان از طریق کشتن حیوانات و پختن غذاهای لذیذ الگوی مصرف اسرافگونه که مانند ماری انسانیت را خواهد بلعید رویکرد زیست محیطی دارند.
همچنین از نظر طبیعی، دماوند مورد توجه کوهنوردان و علاقهمندان محیط زیست است و کارهای زیادی در جهت حفظ آن توسط انجمنها و نهادهای مردمی مانند ساماندهی مسیرهای کوهنوردی توسط انجمن کوهنوردی ایران و یا حفاظت از دشت شقایقها و همزیستی عشایر و روستاییان با زیست بوم گیاهی و حیوانی منطقه انجام شده است که میتواند به عنوان یک الگوی آموزشی و کارگاهی باشد. تنها در دشت لار ۶۰۰ گونه گیاهی و جانوری شناسایی شده است که به عنوان نمونه تنوع زیستی و ژنتیکی کشور میتواند مورد توجه قرار گیرد.
آسیبهای اصلی که دماوند را از نظر زیست محیطی تهدید میکند عبارتند از: معادن، جاده کشی، چرای دام و زبالهها و ساخت و ساز. امیدوارم با همت و تلاش نهادهای مردمی و همراهی نهادهای دولتی گامهای بلندی جهت حفظ و پاسداشت حوزه زیست محیطی دماوند کوه برداشته شود.
شاعران بزرگ قدیم و معاصر چون فردوسی، خاقانی، مولوی، ناصرخسرو، نظامی، عطار، محتشم کاشانی، تویب فراهانی، امیرمعزی، انوری، قاآنی، عشقی، فریدون مشیری، فروغی بسطامی، پروین اعتصامی، ملکالشعرای بهار، هما ارژنگی، پروفسورحسن امین، بانو اسودی درباره دماوند کوه، شعر سرودهاند و جایگاه دماوند را در شعر و ادب پارسی به اوج رساندهاند. دماوند در حوزه ایران فرهنگی و کشورهای همجوار نیز جایگاه والایی دارد دراگو شتامبگ از کرواسی (سفیر کرواسی)، امیری اسفندقه از تاجیکستان (دماوندیه که به گفته دکتر شفیعیکدکنی کم از شعر دماوند ملکالشعرای بهار ندارد.) و بسیاری از دماوند در اشعارشان بهره بردند.
نام دماوند از ترکیب دم: بخار و آوند: دارای مه و دود است که معنی آتشفشان را تداعی میکند. البته کسروی معنای دیگری را مطرح میکند و نام دماوند را با نهاوند مرتبط میداند. او آن را با "وند" در زبان ایران باستان به معنای ایستاده در پیوند میداند و نها در نهاوند به معنای پیش و دما در دماوند به معنای پشت سر است.
اغلب داستانهای اسطورهای مانند نبرد نبرد رستم با دیوسپید، زیر درختی در پای قله دماوند، به بند کشیدن ضحاک در غار دماوند، پرواز جمشید به آسمان و نبرد با دیوان از فراز دماوند، آشیانه سیمرغ در دماوند، پرتاب تیر آرش از فراز دماوند، جاری شدن رود مقدس هراز (بندهش) از دماوند و کشف آتش و افروختن آن در دماوند توسط کیومرث برای دور ماندن از شر دیوان و... که همه آنها مفاهیم مقابله با پلیدی را در بردارند.
پرتاب تیر آرش به عنوان نماد و پیام صلح ایرانیان به جهان است که بدون خونریزی مرزهای ایران فرهنگی تعیین میشود و یا فریب خوردن ضحاک توسط شیطان از طریق کشتن حیوانات و پختن غذاهای لذیذ الگوی مصرف اسرافگونه که مانند ماری انسانیت را خواهد بلعید رویکرد زیست محیطی دارند.
همچنین از نظر طبیعی، دماوند مورد توجه کوهنوردان و علاقهمندان محیط زیست است و کارهای زیادی در جهت حفظ آن توسط انجمنها و نهادهای مردمی مانند ساماندهی مسیرهای کوهنوردی توسط انجمن کوهنوردی ایران و یا حفاظت از دشت شقایقها و همزیستی عشایر و روستاییان با زیست بوم گیاهی و حیوانی منطقه انجام شده است که میتواند به عنوان یک الگوی آموزشی و کارگاهی باشد. تنها در دشت لار ۶۰۰ گونه گیاهی و جانوری شناسایی شده است که به عنوان نمونه تنوع زیستی و ژنتیکی کشور میتواند مورد توجه قرار گیرد.
آسیبهای اصلی که دماوند را از نظر زیست محیطی تهدید میکند عبارتند از: معادن، جاده کشی، چرای دام و زبالهها و ساخت و ساز. امیدوارم با همت و تلاش نهادهای مردمی و همراهی نهادهای دولتی گامهای بلندی جهت حفظ و پاسداشت حوزه زیست محیطی دماوند کوه برداشته شود.
نقل از درگاه زرتشت و مزدیسنان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر