در سرودهای زرتشت به گذرگاهی به نام "چینوَت پِرِتو" اشاره شده است. این واژه از دو بخش"چین"به چمار (:معنی) چگونه و"پِرِتو"به چِمارگذرگاه به ریخت آمده که باور همگانی گاهی از آن به نام "پل چینوت" نیز یاد کرده است.
گزینه چینوت پرتو، پلی از سنگ وچوب نیست که برای گذرکردن از آن بایستی مهارت و آمادگی ویژه داشته باشیم بلکه گذرگاهی مینوی است که هرهنگام به وجدان مرتو (:انسان) سفارش دارد تا آیین راستی پیشه گیرد و با کژاندیشی مبارزه کند. گذرگاهی برای رایزنی و پرسش درونی گاه به گاه مرتو ازوجدان خویش، باهررفتار وکرداری که ازخود نشان می دهد.
موبدان دوران ساسانی، باورهایی درباره بهشت ودوزخ، جهان پس ازمرگ و سرگذشت آن را برای درک ساده تر مرتوگان (:مردم) به زندگی مادی آن زمان شباهت داده وهماهنگ کردند، بنابراین بهشت و دوزخ اندیشه زرتشت نیز با ابتکار موبدی به نام «اردای ویراز» سبب نگارش نسک پهلوی «اردای ویراف نامه» به ریخت مادی درآمد برای پاداش وکیفربرای تن و بدن مَرتوی ازجهان درگذشته، پیش بینی گردید. برپایه این باور، بهشت ودوزخ دارای راه و جاده گردید ودر بخشی از خرده اوستا به نام پتت نیز بیان شد. این گذرگاه به ریخت پُلی بیان شد که روان درگذشته بایستی با شرایطی ویژه از آن بگذرد تا به بهشت برسد، یا به دوزخ رهنمون گردد.
این ابتکاردوران ساسانی با بینش خردمندانه اشوزرتشت هماهنگی نداشته وناهمگون است.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
گزینه چینوت پرتو، پلی از سنگ وچوب نیست که برای گذرکردن از آن بایستی مهارت و آمادگی ویژه داشته باشیم بلکه گذرگاهی مینوی است که هرهنگام به وجدان مرتو (:انسان) سفارش دارد تا آیین راستی پیشه گیرد و با کژاندیشی مبارزه کند. گذرگاهی برای رایزنی و پرسش درونی گاه به گاه مرتو ازوجدان خویش، باهررفتار وکرداری که ازخود نشان می دهد.
موبدان دوران ساسانی، باورهایی درباره بهشت ودوزخ، جهان پس ازمرگ و سرگذشت آن را برای درک ساده تر مرتوگان (:مردم) به زندگی مادی آن زمان شباهت داده وهماهنگ کردند، بنابراین بهشت و دوزخ اندیشه زرتشت نیز با ابتکار موبدی به نام «اردای ویراز» سبب نگارش نسک پهلوی «اردای ویراف نامه» به ریخت مادی درآمد برای پاداش وکیفربرای تن و بدن مَرتوی ازجهان درگذشته، پیش بینی گردید. برپایه این باور، بهشت ودوزخ دارای راه و جاده گردید ودر بخشی از خرده اوستا به نام پتت نیز بیان شد. این گذرگاه به ریخت پُلی بیان شد که روان درگذشته بایستی با شرایطی ویژه از آن بگذرد تا به بهشت برسد، یا به دوزخ رهنمون گردد.
این ابتکاردوران ساسانی با بینش خردمندانه اشوزرتشت هماهنگی نداشته وناهمگون است.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر