یکی از کهنترین یادبودهای نوشتاری نیاکان ما، گاتاها(گاتها) است، هفده سروده وابسته به اشوزرتشت که در برگیرنده پیام و آموزشهای اوست وارونه ی دیگر نوشتاها با خرافه آلوده نشدهاست. سرودههای گاتاها، «مانترا» هم گفته میشود به چم درنگ کردنی و اندیشهبرانگیز است.
از اوستا تنها چیزی که به اشوزرتشت و دین زرتشتی وابستگی دارد و اندیشگاه راستین اشوزرتشت است همان گاتاها است.
یكی از برتریهای گاتها كه بیشتر مایه شگفت پژوهشگران بزرگ جهان گردیده، این است كه سرتاسر آن از هر گونه کژباوری دینی و سخنان یاوه(خرافه) و داستانهای شگفت آور تهی است، به گونهای كه میتوان گفت در میان بیشتر نوشتارهای دینی، گاتها تنها نوشتاری است كه از زمانهای بسیار دور با یاوهها(خرافات) ستیز میكرده است. به ديگر سخن وارونه بسياری از نوشتارهای ديگر، اشوزرتشت هرگز برای بزرگ كردن و پذيراندن گفتههای خود به ديگران، از سخنان شگفت آور و ترسآور بهره نگرفته و هرگز كوشش نكرده است با بهره گيری از دستورها و فرمانهای خشک، خدايی بيافريند و سپس از او يک هستی ايجاد كند كه گاهی مهربان و گاهی خشمگين باشد.
پژوهشگران نامی دیگر جهان مانند کروزر آلمانی، ویتنی ،ساموئل لاینگ، آدولف راپ میگویند:
"فرهنگ باختر و خاور بیشتر از اندیشه اَشوزرتشت سرچشمه گرفته شده است و پایه فرزانش او برای آیندگان و یا یک فرهنگ بسیار والا و فرهیخته پی ریزی شده و شاید هنوز دریافت ژرف آن برای جهان امروز ما به درستی زود است".
اشو زرتشت در گاتها پیروان خود را از دنباله روی كوركورانه و ندانسته بازداشته و همواره در همه جا مردمان را به اندیشیدن برمیانگیزاند! و آموزش میدهد که آنچه را میشنوید، نخست با خرد و منش، همراه با روشن بینی و بدون پی ورزی(تعصب: Prejudice)، خوب بررسی كنید و سرانجام اگر دوست داريد، آزادانه بپذيريد.
از همين روی میتوان گفت كه گاتها و فرزانش اشوزرتشت با دانش نو و همبودگاه(اجتماع) امروزی بسيار سازگار و همراه است و هرچه بر گسترش و پيشرفت دانش و رسايی افزوده میشود، درستی و فرزانش زيبای آن بيشتر آشكار میشود.
پژوهش و گردآوری: میترا آذرمهر
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
از اوستا تنها چیزی که به اشوزرتشت و دین زرتشتی وابستگی دارد و اندیشگاه راستین اشوزرتشت است همان گاتاها است.
یكی از برتریهای گاتها كه بیشتر مایه شگفت پژوهشگران بزرگ جهان گردیده، این است كه سرتاسر آن از هر گونه کژباوری دینی و سخنان یاوه(خرافه) و داستانهای شگفت آور تهی است، به گونهای كه میتوان گفت در میان بیشتر نوشتارهای دینی، گاتها تنها نوشتاری است كه از زمانهای بسیار دور با یاوهها(خرافات) ستیز میكرده است. به ديگر سخن وارونه بسياری از نوشتارهای ديگر، اشوزرتشت هرگز برای بزرگ كردن و پذيراندن گفتههای خود به ديگران، از سخنان شگفت آور و ترسآور بهره نگرفته و هرگز كوشش نكرده است با بهره گيری از دستورها و فرمانهای خشک، خدايی بيافريند و سپس از او يک هستی ايجاد كند كه گاهی مهربان و گاهی خشمگين باشد.
پژوهشگران نامی دیگر جهان مانند کروزر آلمانی، ویتنی ،ساموئل لاینگ، آدولف راپ میگویند:
"فرهنگ باختر و خاور بیشتر از اندیشه اَشوزرتشت سرچشمه گرفته شده است و پایه فرزانش او برای آیندگان و یا یک فرهنگ بسیار والا و فرهیخته پی ریزی شده و شاید هنوز دریافت ژرف آن برای جهان امروز ما به درستی زود است".
اشو زرتشت در گاتها پیروان خود را از دنباله روی كوركورانه و ندانسته بازداشته و همواره در همه جا مردمان را به اندیشیدن برمیانگیزاند! و آموزش میدهد که آنچه را میشنوید، نخست با خرد و منش، همراه با روشن بینی و بدون پی ورزی(تعصب: Prejudice)، خوب بررسی كنید و سرانجام اگر دوست داريد، آزادانه بپذيريد.
از همين روی میتوان گفت كه گاتها و فرزانش اشوزرتشت با دانش نو و همبودگاه(اجتماع) امروزی بسيار سازگار و همراه است و هرچه بر گسترش و پيشرفت دانش و رسايی افزوده میشود، درستی و فرزانش زيبای آن بيشتر آشكار میشود.
پژوهش و گردآوری: میترا آذرمهر
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
نقل از درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر